Strona głównaZdrowieParacetamol w połączeniu z kofeiną może uszkodzić wątrobę

Paracetamol w połączeniu z kofeiną może uszkodzić wątrobę

Przyjmowanie większych ilości kofeiny podczas stosowania paracetamolu może spowodować uszkodzenie wątroby.
Paracetamol w połączeniu z kofeiną może uszkodzić wątrobę [fot. collage Senior.pl / Canva]
Toksyczna interakcja może nastąpić nie tylko w wyniku picia napojów z kofeiną podczas przyjmowania paracetamolu, ale także, gdy stosuje się duże ilości leków, które łączą kofeinę i paracetamol w leczeniu migrenowych bólów głowy, dolegliwości menstruacyjnych i innych zaburzeń.

Eksperci od lat ostrzegają, że nadmiar przy przyjmowania paracetamolu może wywołać toksyczne reakcje i spowodować uszkodzenie , a nawet śmierć. Teraz odkryto, że w czasie przyjmowania tego leku przeciwbólowego, dostarczanie sobie kofeiny także jest niebezpieczne.

Choć to wstępne odkrycia dokonane na podstawie badań na bakteriach i zwierzętach, warto ograniczyć spożycie kofeiny (w tym napojów energetycznych i mocnej kawy) w czasie używania .

Kofeina potraja ilość toksycznego produktu ubocznego, N-acetylo-p-benzochinonu iminy (NAPQI), który jest wytwarzany przez enzym podczas rozkładania paracetamolu. Ta sama toksyna jest odpowiedzialna za uszkodzenie wątroby i zaburzenia toksycznych interakcjach alkohol-paracetamol.

Wcześniej z kolei ustalono, że wysokie dawki kofeiny mogą zwiększać nasilenie uszkodzenia wątroby u szczurów z zaburzeniami pracy tego organu wywołanymi paracetamolem.

Jednocześnie medycy zaznaczają, że w testach użyto duże ilości paracetamolu i kofeiny, znacznie wyższe niż większość osób normalnie przyjmowałaby na co dzień. W większości przypadków trzeba by było dostarczać sobie bardzo duże ilości tych związków, aby wywołać szkodliwy efekt, ale próg toksyczności nie został jeszcze określony.

Niektóre grupy ludzi mogą być bardziej podatne na toksyczną interakcję niż inne. Dotyczy to osób przyjmujących niektóre leki przeciwpadaczkowe, w tym karbamazepinę i fenobarbital, oraz osoby stosujące ziele , popularny suplement ziołowy. Podobnie ludzie, którzy piją dużo alkoholu, mogą być bardziej narażeni na toksyczne interakcje, ostrzegają eksperci.

Na podstawie:

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Pola Nadziei
  • Kosciol.pl
  • Fundacja ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych
  • Hospicja.pl
  • Oferty pracy