Strona głównaZdrowieOdzyskaj siłę dzięki ćwiczeniom - nigdy nie jest za późno

Odzyskaj siłę dzięki ćwiczeniom - nigdy nie jest za późno

Z wiekiem traci się nieco tkanki mięśniowej, ale to nie oznacza, że skazani jesteśmy na słabość - także po sześćdziesiątce można się cieszyć imponującą sprawnością i siłą.
Odzyskaj siłę dzięki ćwiczeniom - nigdy nie jest za późno [Fot. Africa Studio - Fotolia.com]
Bez względu na wiek ciało ciągle może się przystosowywać i daje się poprawić jego funkcjonalnność, mówią gerontolodzy z Wake Forest University School of Medicine.

Ci, którzy podejmują aktywność fizyczną, kiedy tylko mają ku temu okazję, odznaczają się niższym ryzykiem chorób i przedwczesnej śmierci, a korzyści zdrowotne płynące z ruchu są odnotowywane we wszystkich grupach wiekowych.

Według amerykańskich geriatrów, nie ma sensu zaliczać ludzi po sześćdzieisątce do jednej grupy, bardziej adekwatna jest ocena stanu danej osoby na podstawie „fizycznego stanu funkcjonalnego".

Wiek nie ma przemożnego znaczenia, czy to po sześćdziesiątce, czy po osiemdziesiątce, trzeba się ruszać. Oczywiste, że aktywność musi być dostosowana do możliwości danego człowieka, ale jest niezbywalna, bez niej nie można liczyć na zdrową starość.

Najtrudniejsze są początki, szczególnie dla tych, którzy dotychczas prowadzili siedzący styl życia. Wystarczy jednak zacząć od chodzenia - regularne spacery z czasem poprawią stan fizyczny i będzie można podejmować inne, bardziej wymagające treningi.

Warto angażować się też w treningi wytrzymałościowe lub siłowe - poprzez podnoszenie ciężarów, korzystanie z maszyn do ćwiczeń, pompki lub podciągnięcia. Wszystko to pomaga w zwiększeniu zakresu ruchu, poprawie , a także zwiększeniu siły mięśni i wytrzymałości kości. Może też pomóc w wykonywaniu codziennych czynności, poprawić równowagę i zmniejszyć ryzyko .

Jak podaje amerykańska National Council on Aging, starsze osoby dorosłe są nieproporcjonalnie dotknięte chorobami, takimi jak , i choroby serca, przy czym 80 proc. osób w wieku powyżej 65 lat dotyczy co najmniej jeden z tych przewlekłych stanów. Istotna część z tych przypadków jest bezpośrednio związana z brakiem , mówią geriatrzy.

O efektach ćwiczeń napisano w Journal of the American Geriatrics Society. Na podstawie:

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć