Strona głównaZdrowieObfite śniadanie pomaga utrzymać poczucie nasycenia na dłużej

Obfite śniadanie pomaga utrzymać poczucie nasycenia na dłużej

Stare powiedzenie mówi, że kto jest na diecie, powinien jeść „śniadanie jak król, obiad jak książę i kolację jak nędzarz". Wynika ono z przekonania, że przyjmowanie większości kalorii rano pomaga zmniejszyć wagę poprzez bardziej efektywne spalanie kalorii. Okazuje się, jednak, że to, czy dana osoba zjada swój największy posiłek wcześnie czy późno, nie wpływa na sposób metabolizowania kalorii. Jednakże osoby, które spożywały najbardziej obfite danie rano, deklarowały, że później czują się mniej głodne, a to może sprzyjać skuteczniejszej utracie na wadze.
Obfite śniadanie pomaga utrzymać poczucie nasycenia na dłużej [fot. Pexels from Pixabay]
- Istnieje wiele mitów dotyczących czasu jedzenia i tego, na ile może wpłynąć na wagę ciała lub zdrowie - mówi profesor Alexandra Johnstone z Uniwersytetu w Aberdeen w Szkocji. - Wynikają głównie z popularyzacji wiedzy o oddziaływaniu rytmu dobowego. Zastanowiliśmy się jednak jak to możliwe w sferze jedzenia. Dokąd popłynie energia? Postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej, jak pora dnia oddziałuje z metabolizmem - dodaje.

U zdrowych osób z nadwagą lub otyłością kontrolowano dietę i mierzono . Przez cztery tygodnie część osób więcej jadła rano, a część wieczorem. Diety dostarczały taką samą ilość kalorii i obejmowały 30 proc. białka, 35 proc. węglowodanów i 35 proc. tłuszczu. Następnie zamieniono sposób jedzenia.

Odkryto, że wydatki energetyczne i ogólna utrata masy ciała były takie same w przypadku diety z obfitym posiłkiem rano, jak i z większą ilością jedzenia wieczorem. Badani stracili średnio nieco ponad 3 kg w każdym z czterotygodniowych okresów.

- Uczestnicy deklarowali, że lepiej kontrolowali apetyt w dni, w których jedli większe i czuli się wówczas bardziej nasyceni przez resztę dnia - mówi prof. Johnstone.

Teraz eksperci chcą sprawdzić, jak pory jedzenia wpływają na metabolizm osób pracujących zmianowo. Możliwe, że tacy ludzie wykazują różne reakcje metaboliczne w wyniku zaburzenia . - Rzeczą, na którą warto zwrócić uwagę, jest to, że jeśli chodzi o czas i dietę, prawdopodobnie nie ma jednego sposobu odżywiania się, który pasuje do wszystkich - podsumowuje Johnstone.

Na podstawie:

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Pola Nadziei
  • Hospicja.pl
  • Umierać po ludzku
  • Aktywni 50+
  • Oferty pracy