Strona głównaZdrowieNie śpisz wystarczająco? Zachorujesz

Nie śpisz wystarczająco? Zachorujesz

Według najnowszego sondażu CBOS połowa Polaków minimum raz w tygodniu śpi krócej niż sześć godzin na dobę, a dla 9 procent jest to regułą. Lekarze ostrzegają, że tak mała ilość snu może prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych, w tym także udaru mózgu.
Nie śpisz wystarczająco? Zachorujesz Kiedy mamy problemy ze skupieniem, zapamiętywanie informacji przychodzi nam coraz trudniej i coraz częściej towarzyszy nam uczucie , powinniśmy zastanowić się, czy przyczyną nie jest niespokojny i nieefektywny sen. Ale co to znaczy, że sen jest dobry? I co właściwie od niego zależy?

Po co nam to wszystko

Zdrowy sen nie tylko wpływa na regenerację organizmu, ale także chroni przed licznymi chorobami. Pozwala przede wszystkim na redukcję napięć i pozbycie się codziennego stresu, ponieważ regeneruje on mózg i komórki w organizmie. Uwrażliwione zostają receptory, odbudowane neuroprzekaźniki, dzięki czemu kolejnego dnia będziemy mogli normalnie funkcjonować.

– U osoby, która się nie wysypia komunikacja między częścią czołową kory mózgowej a ciałem migdałowatym znacznie się pogarsza. Prowadzi to do uczucia zmęczenia i niejednokrotnie utraty panowania nad sobą – tłumaczy dr Adam Zawadzki, ekspert w dziedzinie zaburzeń snu.

Ale brak odpowiedniej ilości i jakości snu powoduje także znacznie poważniejsze konsekwencje. U tych, którzy śpią poniżej pięciu godzin ryzyko wystąpienia nadciśnienia wzrasta 500-krotnie. Poza tym osoby śpiące zbyt krótko narażone są na problemy z otyłością. - Nawet jedna nieprzespana noc może spowodować zwiększenie odporności na insulinę, a w konsekwencji . Podwyższa się także możliwość wystąpienia chorób serca czy Alzheimera – dodaje.

Najnowsze badania naukowców z Uniwersytetu Alabamy w Birmingham dowodzą, że osoby, które śpią zbyt krótko są bardziej narażone na udar mózgu. W przypadku tych, którzy mają problemy ze snem częściej występuje także depresja i stany lękowe.

Jak się śpi?

Przyczyny zbyt krótkiego, nieodprężającego snu mogą być różne – od niezdrowego trybu życia, aż po złe warunki w sypialni. Bardzo ważne jest to, aby była ona faktycznie miejscem odpoczynku. Nie powinniśmy pracować w łóżku czy trzymać zbyt blisko choćby telefonu, który będzie nas rozpraszał. Istotne jest także samo łóżko, na którym śpimy.

Dobrze, jeśli będzie ono wyposażone w wygodny i odpowiednio dobrany materac, najlepiej z warstwą redukującą nacisk. Duże znaczenie ma także właściwa poduszka, której zadaniem jest podpierać odcinek szyjny kręgosłupa, byśmy nie budzili się z bolącym lub odrętwiałym karkiem. Poduszkę należy dobrać do pozycji snu, budowy ciała i stanu zdrowia. Dla osób chcących zadbać o kręgosłup szyjny zwykle najlepsze są poduszki o ergonomicznym, profilowanym kształcie. Trzeba także zwrócić uwagę na to, jakie warunki panują w sypialni. Powietrze nie może być ani zbyt ciepłe, ani zbyt suche.

Człowiek powinien spać w temperaturze 18-21 stopni i przy wilgotności na poziomie 40-60 %. Trzeba także pamiętać, że najistotniejsze są trzy ostatnie godziny przed snem, które należy przeznaczyć na wyciszenie i odpoczynek. Nie należy wtedy ani uprawiać sportów, ani pić alkoholu. Ten ostatni co prawda pozornie ułatwia zasypianie, ale sprawia, że sen staje się krótszy i mniej wydajny. Wieczorem należy także unikać napojów zawierających i obfitych posiłków. Jeśli wprowadzimy te zasady w życie, będziemy spać spokojnie, wstaniemy wypoczęci i poprawi się nasze samopoczucie w ciągu dnia.
 
Strony : 1 2

 

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Komentarze

  • 14:44:16, 13-12-2012 bogus223a

    Myślę że to nie tak z tym snem jak pisze w artykule.
    Jak byłem młody to mogłem spać nawet 12 godzin po pracy a teraz jestem na emeryturze i starczy mi nie całe 5 godzin i jakoś leci.
  • 07:50:58, 14-12-2012 martok

    Cytat:
    bogus223a
    Myślę że to nie tak z tym snem jak pisze w artykule. (...) starczy mi nie całe 5 godzin i jakoś leci.

    Zgadzam się z Tobą. Z tym snem to musi być sprawa mocno indywidualna. Ja od zawsze sypiam przeważnie 5-6 godzin, rzadko więcej a często mniej. Czy mam z tym walczyć, skoro czuję się dobrze? Pamiętam zdanie pewnego lekarza, który powiedział, że tabletki nasenne powodują w organizmie większe szkody niż nieprzespana noc. Moja żona sypia po 9 godzin, a do mojego zdrowia jej daleko.

    I jeszcze co do tytułu tego opracowania: "Nie śpisz wystarczająco - zachorujesz". To jakaś oczywistość. Pewnie, że zachoruję. Ale zapewniam, że ci, co sypiają długo - też zachorują. Po prostu - każdy kiedyś zachoruje, czy śpi, czy nie śpi.

    Pozdrawiam - M
    *
    ... zobacz więcej

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Kosciol.pl
  • Aktywni 50+
  • Internetowe Stowarzyszenie Seniorów
  • Kobiety.net.pl
  • Oferty pracy