Strona głównaZdrowieNatura w służbie zdrowiu - nasiona Chia chronią przed chorobami serca i udarami

Natura w służbie zdrowiu - nasiona Chia chronią przed chorobami serca i udarami

Czas odkryć niezwykłe nasiona Chia - to produkt, który obfituje w składniki odżywcze zapewniające dobre zdrowie.
Natura w służbie zdrowiu - nasiona Chia chronią przed chorobami serca i udarami [© Marek - Fotolia.com] Słowo „Chia" pochodzi od wyrazu w języku nahuatl „chian", co oznacza „tłusty". Inna nazwa to szałwia hiszpańska (Salvia hispanica). W dużej mierze jest uprawiana ze względu na jej czarne i białe nasiona; stanowi część rodziny jasnotowatych.

Dlaczego warto sięgnąć po te nasiona? Uważa się, że Chia osłabia czynniki ryzyka chorób serca i pomaga obniżyć ciśnienie krwi. Poza tym odznacza się wysoką zawartość składników odżywczych - na tyle dużą, że można określić ją mianem „superjedzenia". Nasiona Chia zawierają: błonnik, białko, tłuszcz, , mangan, , fosfor, , , witaminę B3, witaminę B1 i witaminę B3.

Historia


Aztekowie uprawiali szałwię hiszpańską już w 3500 p.n.e. Prawdopodobnie używali jej m. in. w celu zwiększenia wytrzymałości. Do dziś dość powszechnie stosuje się tę roślinę w Ameryce Południowej i Meksyku.

Aztekowie mieszali Chia z innymi produktami, dodawali nasiona do napojów, mielili je na mąkę, stosowali jako składnik leków oraz wyciskali z nich olej. Wraz z hiszpańskimi podbojami wiele lokalnych tradycji zostało zagubionych. Właściwie dopiero pod koniec XX wieku uczeni zbadali nasiona Chia pod kątem ich wartości odżywczych i właściwości leczniczych. Obecnie roślinę uprawia się głównie w Argentynie, Meksyku, Boliwii i Peru.

Korzyści

Jak informuje WebMD, dołączenie nasion Chia do diety przydaje wielu korzyści:

  • Zmniejszają ryzyko i u chorych na
  • Ponieważ zawierają silne antyoksydanty, mogą chronić przed nowotworami
  • Nasiona Chia są bogate w błonnik, co jest dobre dla procesu trawienia. Mogą pomóc w utracie nadmiaru kilogramów, ponieważ błonnik wchłania wodę i przyczynia się do poczucia sytości
  • są dobrym źródłem białka
  • mogą wzmacniać zdrowie kości, ponieważ zawierają fosfor, wapń, magnez i białka. Są dobrym źródłem wapnia dla ludzi, którzy nie jedzą produktów mlecznych

Serwis świąteczny senior.pl

 

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • EWST.pl
  • Internetowe Stowarzyszenie Seniorów
  • Kobiety.net.pl
  • Uniwersytety Trzeciego Wieku
  • Oferty pracy

  X   Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.   X