09-08-2025
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Osoby stosujące dietę opartą na minimalnie przetworzonej żywności straciły dwukrotnie więcej masy ciała niż osoby na diecie złożonej z ultra-przetworzonej żywności, mimo że obie diety były zbilansowane pod względem wartości odżywczych. Jak się wydaje, ograniczenie stopnia przetworzenia produktów może wspomóc utrzymanie zdrowej wagi na dłuższą metę.
W badaniu wzięło udział 55 osób, które zostały podzielone na dwie grupy. Jedna z nich przez osiem tygodni stosowała dietę złożoną z minimalnie przetworzonej żywności (minimally processed food, MPF), a po czterotygodniowej przerwie przeszła na dietę (ultra-processed food, UPF). Druga grupa rozpoczęła badanie od diety UPF i następnie przeszła na MPF.
Diety były zgodne z brytyjskim przewodnikiem dietetycznym Eatwell Guide i dostarczały odpowiednią ilość , tłuszczu, i innych składników. Uczestnicy nie mieli ograniczeń co do ilości jedzenia i mogli jeść tyle, ile chcieli. Mimo to, po obu dietach nastąpiła utrata masy ciała, jednak efekt był znacznie większy w przypadku diety MPF - redukcja masy ciała wyniosła średnio 2,06 proc., wobec 1,05 proc. przy diecie UPF.
Różnice w utracie wagi wynikały głównie z większego deficytu kalorycznego podczas stosowania diety MPF (około 290 kcal dziennie), w porównaniu do 120 kcal w przypadku UPF. Utrata wagi była związana głównie z redukcją tkanki tłuszczowej i wody, bez utraty masy mięśniowej, co świadczy o korzystniejszym wpływie MPF na skład ciała.
Uczestnicy na diecie MPF zgłaszali większą poprawę w zakresie kontroli - aż dwukrotnie lepszą ogólną kontrolę nad zachciankami, czterokrotnie lepszą kontrolę nad pragnieniem słonych potraw i niemal dwukrotnie lepszą zdolność do opierania się ulubionym potrawom. Mimo większej utraty masy ciała, dieta MPF nie zwiększała odczuwania głodu, co zazwyczaj towarzyszy odchudzaniu.
Według autorów zmiana systemowa - np. ograniczenia marketingu, podatki czy promocje zdrowych produktów - może skuteczniej wpływać na poprawę zdrowia publicznego niż skupianie się wyłącznie na indywidualnych wyborach konsumentów.
Na podstawie: