Kofeina zmienia poziom estrogenu

Kofeina powoduje zmiany poziomu estrogenów, mówią uczeni. Różnie jednak oddziałuje na białe, czarnoskóre kobiety i Azjatki, wynika z badań.
W badaniu przeprowadzonym w latach 2005-2007 wzięło udział 250 kobiet w wieku18-44 lata. Kobiety spożywały przeciętnie 90 mg kofeiny dziennie, co stanowi ekwiwalent jednej filiżanki kawy.

Estrogen to hormon reprodukcyjny produkowany przez jajniki. U Azjatek, które spożywały średnio 200 mg lub więcej kofeiny dziennie (równowartość około dwóch filiżanek kawy) zanotowano podwyższony poziom estrogenów w porównaniu do kobiet, które przyjmowały jej nieco mniej. Jendakże białe kobiety konsumujące te same ilości kofeiny miały nieco niższy poziom estrogenów niż pozostałe panie, które spożywały jej mniejsze ilości.

Czarnoskóre panie dostarczające sobie 200 lub więcej miligramów kofeiny dziennie, miały podwyższony poziom estrogenów, ale wynik ten nie był istotny statystycznie, stwierdzili badacze.
Wśród źrodeł kofeiny, której wpływ na organizm sprawdzano w badaniu, były: kawa, czarna herbata, zielona herbata i napoje gazowane z zawrtością kofeiny. Wyniki różniły się nieznacznie, kiedy badacze wyodrebniali określony napój oceniając konkretnie jego oddziaływanie na poziom hormonów.

Spożywanie 200 mg kofeiny z kawy odzwierciedla ogólne ustalenia. Jednakże uczeni wskazują, że wypicie każdego dnia więcej niż jedną filiżankę napoju gazowanego z kofeiną lub zielonej herbaty wiązało się z wyższym poziomem estrogenów we wszystkich trzech grupach kobiet.

Krótkoterminowo te zmiany poziomu estrogenów w różnych grupach nie wydawały się mieć wyraźnych efektów. Wiadomo jednak, że modyfikacje poziomu estrogenów są związane z takimi problemami jak endometrioza, osteoporoza, rak trzonu macicy, raka piersi i jajnika. Ponieważ długotrwałe spożywanie kofeiny ma potencjał wpływu na ilość estrogenów w organizmie, warto wziąć tę substancję pod uwagę przy projektowaniu badań mających na celu opis rozwoju wspomnianych dolegliwości, mówią uczeni.

Wyniki testów zostały opublikowane w lutowym numerze American Journal of Clinical Nutrition.

Senior.pl

31-01-2012

SKOMENTUJ TEN ARTYKUŁ:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Nazwa: Hasło:

Wynik dodawania (tylko niezalogowani):

TRZY + JEDEN =

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

ARTYKULY PROMOWANE

REKLAMA

ZOBACZ TAKŻE

NAJNOWSZE W DZIALE

NAJNOWSZE NA FORUM

WARTO ZOBACZYĆ

  • Umierać po ludzku
  • Poradnik-zdrowia.pl
  • Kobiety.net.pl
  • Internetowe Stowarzyszenie Seniorów
  • Akademia Pełni Życia
  • Oferty pracy