28-01-2013
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Aby zmniejszyć ilość dostarczanych sobie codziennie kalorii, należy zdystansować się od złych wiadomości, a najlepiej w ogóle ich unikać, przekonują uczeni.
Uczestnicy badania, którzy otrzymywali liczne komunikaty o trudnych ekonomicznie czasach współczesnych, jedli o prawie 40 proc. więcej żywności niż ci, którym podawano neutralne wiadomości. Naukowcy odkryli również, że informacje o trudnym okresie sprawiały, że badani odczuwali zwiększoną ochotę na wysokokaloryczne produkty.
W jednym z eksperymentów uczestnicy zostali poinformowani, że wezmą udział w degustacji nowego rodzaju cukierków M & M. Powiedziano im, że jedno naczynie zawiera M & M z czekoladą wysokiej kaloryczności, a drugie słodycze o niższej . W istocie nie stwierdzono różnic między cukierkami.
Przed degustacją uczestnikom pokazano plakaty, które zawierały neutralne zdania lub wypowiedzi na temat walki i przeciwności. Ci, którzy widzieli afisze z negatywnym przesłaniem, zjedli o 70 proc. więcej cukierków o wysokiej kaloryczności niż bardziej „dietetycznych" , podczas gdy osoby oglądające plakaty z neutralnymi zjadły taką samą ilość cukierków obu rodzajów.
Jak oceniają uczeni, jedynym czynnikiem mogącym oddziaływać w tych warunkach na wybór jednych lub drugich cukierków były odmienne informacje przedstawiane badanym. Autorzy sądzą, że wyniki mogą pomóc w osobom pozostającym pod opieką medyczną w związku z , a także opracowaniu kampanii rządowych w zakresie żywienia oraz firmom promującym zdrowy tryb życia.
Wyniki badań opublikowano w magazynie „Psychological Science".
Otyłość to nadmierne zmagazynowanie tkanki tłuszczowej, do którego prowadzi nadmierna podaż energii dostarczanej w pożywieniu w stosunku do zapotrzebowania organizmu. Z otyłością powiązane są różnorakie dolegliwości: cukrzyca, nadciśnienie, choroby serca, zwyrodnienia stawów. czytaj dalej »