Kawa chroni przed rakiem jelita grubego i innymi chorobami

Kolejne dobra informacje dla osób lubiących kawę. Picie trzech lub więcej filiżanek popularnego na całym świecie napoju znacznie zmniejsza ryzyko rozwoju raka jelita grubego, wynika z japońskich badań.
Naukowcy przeanalizowali zwyczaje picia kawy u ponad 96.000 kobiet i mężczyzn w wieku między 20 - 69 lat przez okres12 lat. Kobiety pijące kawę miały o połowę mniejsze ryzyko rozwoju raka. Nie miało znaczenia czy uczestniczki badania preferowały świeżo parzoną kawę, czy też pijały kawę „instant". Kawa bezkofeinowa wydawała się powodować taki sam efekt, jak ta z kofeiną. Być może dlatego, że wszystkie typy kawy zawierają methylpyridinium, który jest silnym przeciwutleniaczem. Badanie nie wykazało takiego samego skutku ochronnego kawy u mężczyzn.

Rak jelita grubego, w tym raka okrężnicy lub odbytnicy, zabija co roku nawet do kilkunastu tysięcy ludzi w naszym kraju. Najczęściej występuje u osób powyżej 50 roku życia i jeśli jest wcześnie wykryty, istnieją duże szanse na wyleczenie. Wyniki opublikowano w International Journal of Cancer.

Opisywane badanie dodaje kolejny punkt do listy prozdrowotnych właściwości kawy. Liczne testy wykazały, że kawa jest pomocna w profilaktyce wielu dolegliwości.

Włoscy uczeni zbadali 4 tysiące starszych osób i odkryli, że te, które piły cztery lub więcej filiżanek kawy dziennie, miały znacznie mniejsze ryzyko zachorowania na chorobę Parkinsona.

Według holenderskich uczonych ludzie, którzy pili siedem lub więcej filiżanek kawy dziennie, byli o 50 procent mniej narażeni na rozwój cukrzycy typu 2 niż ludzie rzadziej pijący kawę.

Jak informują z kolei amerykańscy badacze, regularne ćwiczenia i picie kawy może pomóc zapobiec nowotworowi skóry. Przeprowadzono także analizy, z których wynika, że kawa może pomóc w walce z astmą, złagodzić bóle głowy i poprawić nastrój.


Trzeba jednocześnie pamiętać, że kofeina, ważny składnik kawy, jest łagodnym uzależniającym środkiem stymulującym, który może powodować przyspieszone bicie serca i zwiększać ciśnienie krwi.

Senior.pl

09-10-2011

SKOMENTUJ TEN ARTYKUŁ:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Nazwa: Hasło:

Wynik dodawania (tylko niezalogowani):

OSIEM + DZIESIĘĆ =

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

ARTYKULY PROMOWANE

REKLAMA

ZOBACZ TAKŻE

NAJNOWSZE W DZIALE

NAJNOWSZE NA FORUM

WARTO ZOBACZYĆ

  • Umierać po ludzku
  • Sluchowisko.net
  • EWST.pl
  • Pola Nadziei
  • Kobiety.net.pl
  • Oferty pracy