Strona głównaZdrowieJesz niezdrowe przekąski? Może brakuje ci snu...

Jesz niezdrowe przekąski? Może brakuje ci snu...

Jeśli niedosypiasz, jesteś bardziej podatny/a na kiepskie wybory dietetyczne, co może sprzyjać tyciu lub niweczyć wysiłki włożone w odchudzanie.
Jesz niezdrowe przekąski? Może brakuje ci snu... [fot. Stanislav Bašista from Pixabay]
Dane ponad 20 tysięcy ludzi pokazały związek pomiędzy niedoborem snu (czyli sypianiem poniżej zalecanych co najmniej 7 godzin na dobę) i częstszym sięganiem po pełne węglowodanów, dodatkowego i tłuszczu oraz kofeiny.

Powszechnie uważane za smaczne, ale pełne soli lub cukru przekąski są popularne wśród tych, którzy odpoczywają dostatecznie długo i tych, którzy niedosypiają, ale ci drudzy jedzą znacznie więcej niezdrowych produktów w ciągu dnia.

Co więcej, powszechnym zwyczajem okazuje się podjadanie w nocy. - Późnym wieczorem dostarczamy sobie znacznej ilości kalorii z napojów i przekąsek. Nie tylko zabieramy sobie sen przesiadując do późna, ale i też robimy wówczas to, co jest związane z wyższym ryzykiem otyłości: pozostajemy nieaktywni fizycznie, wydłużamy czas spędzony przed ekranem komputera lub telewizora, a także podjadamy zamiast serwować sobie standardowe posiłki - mówi prof. Christopher Taylor z Ohio State University.

Według ekspertów osoby dorosłe powinny sypiać co najmniej siedem godzin na dobę, aby zapewnić sobie optymalne funkcjonowanie organizmu. powoduje przyrost wagi, a także sprzyja nadciśnieniu oraz chorobom serca.

Wiadomo, że niedobór snu jest szeroko powiązany z , ale takie drobne zachowania, jak podjadanie, dodatkowo wzmagają problemy z wagą - dodaje prof. Taylor.
Statystyki pokazały, że niemal wszyscy (95,5 proc.) jedzą przynajmniej jedną przekąskę dziennie, a 50 proc. kalorii dostarczanych z tych produktów pochodzi ze słodkich napojów, chipsów, precli, ciastek i drożdżówek.

W porównaniu do tych, którzy sypiali dostateczną ilość godzin na dobę, osoby niedosypiające serwowały sobie większą ilość niezdrowych produktów o wyższej ilości kalorii i niższej wartości odżywczej.

- Adekwatna długość snu pomaga zaspokoić potrzebę odpoczynku organizmu, ale ma też związek z nierobieniem tego, co może przynieść szkodę. Gdy śpimy, nie jemy, a to właśnie w nocy najchętniej serwujemy sobie niezdrową żywność - mówi prof. Taylor. - Nawet jeśli jesteś w łóżku i próbujesz zasnąć, przynajmniej nie jesz w kuchni - więc jeśli możesz się położyć do łóżka wcześniej, to jest dobry punkt wyjścia - dodaje.

Na podstawie:

Przeczytaj także


Otyłość - diagnoza, objawy, leczenie, profilaktyka

Otyłość to nadmierne zmagazynowanie tkanki tłuszczowej, do którego prowadzi nadmierna podaż energii dostarczanej w pożywieniu w stosunku do zapotrzebowania organizmu. Z otyłością powiązane są różnorakie dolegliwości: cukrzyca, nadciśnienie, choroby serca, zwyrodnienia stawów. czytaj dalej »


Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Kosciol.pl
  • Akademia Pełni Życia
  • Poradnik-zdrowia.pl
  • Uniwersytety Trzeciego Wieku
  • Oferty pracy