Strona głównaZdrowieJesteś w wieku pomenopauzalnym? Ćwiczenia pomogą Ci zachować jasność umysłu

Jesteś w wieku pomenopauzalnym? Ćwiczenia pomogą Ci zachować jasność umysłu

Aktywność fizyczna kobiet po menopauzie jest związana ze zmniejszeniem problemów poznawczych.
Jesteś w wieku pomenopauzalnym? Ćwiczenia pomogą Ci zachować jasność umysłu [© Printemps - Fotolia.com] Jak wynika z badań, kobiety, które ćwiczą regularnie po , skuteczniej i dłużej utrzymują ich siłę fizyczną oraz bystrość umysłu niż panie prowadzące siedzący tryb życia.

Trening a sprawność fizyczna i intelektualna

Uczeni z Queensland University of Technology w Kelvin Grove w Australii odkryli, że aktywność fizyczna jest związana z osłabieniem tempa spadku . Korzyści z ćwiczeń są widoczne także w przypadku, gdy rozpoczyna się aktywność fizyczną w dojrzałym wieku.

Naukowcy przeanalizowali wyniki 21 badań opublikowanych w latach 2009-2014, w których wzięły udział kobiety po 65 roku życia. Wszystkie brane pod uwagę testy były randomizowane, uczestniczące w nich panie zostały losowo przydzielone do różnych programów ćwiczeń lub stanowiły grupy bez programu.

Niektóre badania obejmowały programy ćwiczeń mające na celu osiągnięcie określonego poziomu tętna i pewnych nakładów energii, podczas gdy inne dotyczyły ćwiczenia równowagi i treningów siłowych lub zajęć .

Okazało się, że wyższy poziom aktywności fizycznej zawsze był związany z wolniejszym spadkiem sprawności fizycznej. Co więcej, ćwiczenia pomagały zachować zdrowie mózgu, choć różne testy wskazywały na odmienne wnioski. Niektóre wykazywały, że funkcje mózgu w wieku 50 lat w dużej mierze pozwalają przewidzieć zdolności umysłowe w wieku 60 i 70 lat, inne świadczyły o tym, że osłabienie zdolności umysłowych jest silnie związane z siedzącym trybem życia.

Ile i jak ćwiczyć

Jeśli chodzi o rekomendowaną długość i intensywność ćwiczeń, poleca się 30 minut umiarkowanej aktywności fizycznej pięć razy w tygodniu. Właściwie, nawet lepiej, gdy podczas ćwiczeń dociera się do punktu, w którym trudno skończyć zdanie ze względu na brak tchu.

Oczywiście takie wysiłkowe ekscesy nie powinny mieć miejsca tuż po rozpoczęciu ćwiczeń, wyższa intensywność treningów może być osiągnięta po określonym okresie przygotowawczym.

Korzyści dla ciała i umysłu


Nie jest do końca jasne, dlaczego ćwiczenia oddziałują także na sprawność umysłową. To, co wiemy na pewno, to fakt, że aktywność fizyczna buduje mięśnie i wzmacnia rusztowanie ciała (czyli szkielet), a także zwiększa poziom tlenu i przepływ krwi do mózgu.

Treningi pozwalają na łatwiejsze starzenie się wszystkim, nie tylko paniom po menopauzie, ale ta grupa może czerpać z ćwiczeń szczególne korzyści. Poziom zmniejsza podczas menopauzy, a hormon ten odgrywa rolę w ochronie komórek mózgowych i tworzeniu nowych wspomnień.

 

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Wynik dodawania (tylko niezalogowani):

DZIESIĘĆ + SZEŚĆ =

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • EWST.pl
  • eGospodarka.pl
  • Fundacja ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych
  • Internetowe Stowarzyszenie Seniorów
  • Oferty pracy

  X   Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.   X