21-07-2015
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
W ciągu ostatnich kilku lat zmieniły się zwyczaje żywieniowe Polaków. Blisko połowa ankietowanych deklaruje, że spożywa znacznie więcej warzyw i owoców niż 5 lat temu – wynika z badania przeprowadzonego przez Millward Brown. Co ciekawe, ponad ¾ respondentów twierdzi, że najczęściej kupuje je w sklepach wielkopowierzchniowych.
To zmiana diety, dla większości Polaków biorących udział w badaniu „ – preferencje, zakupy i konsumpcja" przeprowadzonym w lipcu tego roku, ma największy wpływ na wzrost konsumpcji warzyw i owoców.
Świadczy to o zwiększeniu świadomości społeczeństwa w kwestii wpływu nawyków żywieniowych na zdrowie. Nie bez znaczenia dla ankietowanych jest też łatwiejszy dostęp do i owoców oraz poszerzenie ich oferty w sklepach.
Polacy są coraz bardziej świadomi tego, jak ważna jest obecność i owoców w codziennej diecie, dlatego chętniej po nie sięgają. Blisko 90% ankietowanych deklaruje, że je owoce codziennie lub częściej. Analogicznej odpowiedzi w przypadku warzyw udzieliło 82% badanych.
Gdzie po warzywa i owoce?Najważniejszym kryterium, jakim kierują się Polacy przy zakupie warzyw i owoców, jest ich świeżość – tak odpowiedziało aż 96% osób przepytanych przez Millward Brown. Duże znaczenie ma jednak także pochodzenie produktów. Ponad ¾ respondentów twierdzi, że owoce i warzywa najczęściej kupuje w supermarketach. Sklepy osiedlowe wskazało 43% ankietowanych, a targi 15%.
Na czele rankingu najczęściej konsumowanych owoców w Polsce uplasowały się (77% odpowiedzi). Najpopularniejszym warzywem okazał się natomiast pomidor (55%).
W kuchni nie eksperymentujemyPolacy są ostrożni w próbowaniu nowych smaków – w ciągu ostatnich sześciu miesięcy aż 82% ankietowanych nie spróbowało nieznanego warzywa, a 75% owocu. Najczęściej powstrzymywała ich przed tym obawa, że nowy smak nie będzie im odpowiadał (tak twierdzi 30% respondentów). Brak wiedzy na temat produktu, czy pomysłu na jego wykorzystanie w kuchni to kolejne czynniki zniechęcające Polaków do eksperymentowania. Najczęściej wskazywane warzywa, które badani wprowadzili do swojej kuchni w ostatnim czasie to , batat i szparag, natomiast owoce to granat, , liczi i mango.
Badanie „Warzywa i owoce – preferencje, zakupy i konsumpcja” zrealizowane przez Millward Brown na zlecenie sieci supermarketów Intermarche, realizowane w lipcu 2015 roku, na reprezentatywnej, ogólnopolskiej próbie 1001 dorosłych Polaków.