Strona głównaZdrowieJak żyć długo i zdrowo?

Jak żyć długo i zdrowo?

Wszyscy chcielibyśmy cieszyć się długim i szczęśliwym życiem, kluczem do sukcesu jest w dużej merze zachowanie dobrego stanu zdrowia. Chcąc jak najdłużej cieszyć się psychofizyczną sprawnością należy pamiętać o tym, co długowieczności sprzyja. Oto kilka sposobów na zachowanie dobrej formy mimo upływu lat.
Jak żyć długo i zdrowo? [© Simone van den Berg - Fotolia.com] Aktywność fizyczna opóźnia procesy starzenia, specjaliści szacują, iż osoby nie dbające o swoją kondycję fizyczna umierają na choroby krążenia osiem razy częściej niż ćwiczące regularnie. Przyjmuje się, że aktywność fizyczna wydłuża życie o ok. 4 lata. Oczywiście żadna przesada nie jest dobra, dlatego też ćwiczenia powinny być dostosowane do wieku i stanu zdrowia. Osoby po 60- tym roku powinny zwracać szczególną uwagę na to, aby zbytnio nie forsować organizmu, tętno podczas ćwiczeń nie powinni w ich przypadku przekroczyć 100- 140 uderzeń na minutę.

Dobrym pomysłem na zachowanie aktywności fizycznej są treningi wytrzymałościowe. Tego typu ćwiczenia obniżają poziom złego cholesterolu i stymulują układ immunologiczny. Osobom preferującym spokojne, angażujące ciało oraz psychikę ćwiczenia polecić można jogę. Z działania uelastyczniającego i wzmacniającego mięsnie znany jest pilastes.

Dbanie o kondycję fizyczną jest bardzo ważne, ale nie mniejsze znaczenie ma odpowiednia dieta oraz rozstanie się z nałogami. Palenie papierosów, podczas, którego uwalniania się ogromne ilości wolnych rodników przyczynia się do powstawania nowotworów oraz miażdżycy. Co więcej, palenie tytoniu prowadzi do zaburzeń w produkcji kolagenu, przez co palacze wyglądają zwykle starzej niż ich nie palący rówieśnicy.

Nie do przecenienia dla zdrowia i urody jest odpowiednio skomponowana dieta. Nie wierz w powodzenie diet mających zredukować wagę o kilka lub kilkanaście kilogramów w ciągu kilku dni. Posiłkiem, który możesz pominąć jest kolacja, nigdy nie zapominaj jednak o śniadaniu Wczesne jadanie ostatniego posiłku to nie tylko krok ku obniżeniu wagi, taki zwyczaj przyczynia się także do zwiększonego wydzielania melatoniny i DHEA.
 
Strony : 1 2

Marta Wasiak / Senior.pl

Zgłoś błąd lub uwagę do artykułu

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Wynik dodawania (tylko niezalogowani):

PIĘĆ + PIĘĆ =

Komentarze

  • 14:39:46, 07-02-2007 Zastawny

    W całej rozciągłości zgadzam się ze wskazówkami autorki artykułu. Wiele z nich stosuję praktycznie. Codzienna gimnastyka sprawnościowa i ta zdrowotna, wyniesiona z „rehabilitacji”, posiłki w wyznaczonych porach dnia, podjadanie pomiędzy posiłkami należy do rzadkości, posiłki raczej dietetyczne z daleko idącym ograniczeniem potraw pieczonych (wiele rzeczy trzeba sobie odmówić!), kawa dwa razy dziennie z ekspresu, herbata minimalnie, tak do picia przegotowana woda, ruch na powietrzu codziennie ponad dwie godziny (chyba, że są niesprzyjające warunki atmosferyczne, to mniej), oczywiście ze swoją sunią Korą. Najgorszą rzeczą jest moje siedzenie przed komputerem dość dużo godzin, bo aż średnio około czterech. Nie mogę tego zmienić. Inni emeryci spędzają czas na kartach, alkoholu, paleniu papierosów – mnie te zagadnienia nie dotyczą. Nie palę już siedemnaście lat a żadnego alkoholu nie piję już sześć lat – zresztą bardzo dobrze się z tym czuję. Życzę wszystkim czytelnikom tegoż artykułu, o ile u nich jest inaczej, o wzięcie sobie uwag pani Wasiak do serca i zastosowania ich w swoim życiu.
    Pozdrawiam: Maksymilian
    ... zobacz więcej
  • 15:53:30, 07-02-2007 Basinek

    Ja wykorzystuję każdą wolną chwilkę między kuchnią, łazienką i szkołą syna, by przysiąść przy kompie. Do gimnastyki nie przywiązuję aż takiej wagi, bo i tak jestem w ciągłym ruchu. Ważne, by humor dopisywał, to i samopoczucie będzie okay. W każdym bądź razie można o mnie powiedzieć: "z tyłu liceum, z przodu muzeum".a co najważniejsze, jest mi z tym dobrze!
    I jestem z siebie dumna, bo ostatniego papierosa zapaliłam cztery lata temu i już więcej nie zapalę. Zbyt dobrze się czuję jako niepaląca.
  • 22:17:10, 14-03-2007 ~gość: balbinavv

    bardzo cenie ludzi ktoży skonczyli z nalogami izaczeli dbac o swoje zdrowie pozdrawiam was serdecznie Balbinavv
  • 17:38:38, 24-02-2009 Ewita500

    Gratuluje Panu takiej dyscypliny ,ja też jestem osobą bardzo konkretną a to że sobie trochę pofolgujemy po internecie to traktujmy to jako naszą nagrodę Życzę pomyślności trzymajmy się cieplutko bo to jeszcze zima
  • 10:14:57, 29-03-2011 Opcja

    cenne rady w artykule, proste i bardzo skuteczne
  • 09:57:41, 30-03-2011 Eliza2

    Dodałabym jednak do wszelkich starań dotyczących profilaktyki zdrowotnej dobre geny...
  • 11:33:38, 20-09-2011 ~gość: 83.15.183.xxx

    a czy ananas ma w sobie witaminę D ?
  • 18:31:55, 21-09-2011 zosinek

    Podziwiam tego Pana.Odpowiedż była pisana w 2007 r ciekawa jestem czy wytrzymałtak do dzisiaj? Może się odezwie?
  • 18:37:34, 22-09-2011 Radzio77

    ale jak drodzy dbać o zdrowie kiedy ono cały czas idzie nie w tą stronę co powinno.Gimnastyka jest bardzo ważna mi ogólnie poprawia samopoczucie - mam jednak pytanie. Co Państwo sądzicie o internetowych testach ? Np takie znalazłem na http://postlinknews.com/457news.php
  • 08:07:21, 04-10-2011 Joasia52

    Czytam te wszystkie opowiesci na forach i widze, że jest masa ludzi z podobnym problemem do mojego. Bez względu na wiek każdemu coś dolega. Ja osobiście narzekam na staw biodrowy. Czasami ból jest nie do wytrzymania. Mam problemy z chodzeniem... Byłam już u różnych lekarzy. Większość wypisuje mi skierowania do sanatoriów z nfz, ale tam trzeba czekać prawie 2 lata na to, żeby móc skorzystać z jakiś wczasów z zabiegami. Nie chce tyle czekać. Lekarz rodzinny wypisał mi z kolei skierowanie na rehabilitacje w pobliskiej przychodni, ale tam tez kolejka, że ho ho. Wyobraźcie sobie, że na zabiegi czeka się pół roku! Opadam z sił. Gdzieś na jakimś portalu wyczytałam coś o turnusach rehabilitacyjnych nad morzem i w górach. Zaczynam się poważnie nad tym zastanawiać, ponieważ zdrowie seniora jest najważniejsze i nie chcę tracic czasu na czekanie... Czy ktoś z Was korzystał prywatnie z takich wczasów leczniczych? Proszę o opinie i porady. Wszelka pomoc będzie dobra Czy to jest coś godnego polecenia http://****************/osrodek-rehabilitacyjny-PolanicaZdroj-202-2 ???
    ... zobacz więcej

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • EWST.pl
  • Internetowe Stowarzyszenie Seniorów
  • Fundacja ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych
  • Hospicja.pl
  • Oferty pracy

  X   Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.   X