Strona głównaZdrowieJak zmniejszyć ryzyko wystąpienia udaru?

Jak zmniejszyć ryzyko wystąpienia udaru?

Jak wynika z badań, ryzyko wystąpienia udaru jest w ogromnej mierze związane z czynnikami, na które mamy wpływ. Chodzi m.in. o nadciśnienie tętnicze, choroby serca, stosowanie używek i niezdrowy styl życia. Co prawda nie istnieje metoda, która dawałaby gwarancję na uniknięcie udaru, ale są sposoby na to, by zmniejszyć ryzyko jego wystąpienia?
Jak zmniejszyć ryzyko wystąpienia udaru?  [Fot. utah778 - Fotolia.com]

To możesz zmienić

Do modyfikowalnych czynników ryzyka należą m.in. nieodpowiednia dieta i brak ruchu, jak również mniej powszechne, ale bardziej „agresywne”, jak np. stosowanie amfetaminy czy przebyte urazy tętnic. Dlatego warto je podzielić na trzy grupy:
  • Niewłaściwy
  • Używki
  • Schorzenia predysponujące do udaru

Styl życia ma znaczenia

Czynniki ryzyka z pierwszej grupy dotyczą całej populacji. Pod pojęciem niewłaściwy styl życia mieści się bowiem: nieodpowiednia dieta, brak ruchu, a także złe nawyki dotyczące snu, prowadzące do zaburzenia rytmu dobowego (np. zbyt krótki sen). Od nich zależy rozwój takich schorzeń, jak , cukrzyca, niewydolność krążenia, które wtórnie przyczyniają się do zwiększonego ryzyka udaru. Dlatego prawidłowe nawyki żywieniowe, aktywność ruchowa i higiena snu należy wpajać od dzieciństwa i kultywować przez całe życie.

Używki a udar

Zarówno alkohol, jak i papierosy, czyli najbardziej powszechne używki, działają na układ nerwowy niekorzystnie. Najniebezpieczniejsze, również w przypadku młodzieży, są jednak - amfetamina i marihuana. Dlatego chcąc uniknąć udaru należy stronić od używek od młodych lat, a w przypadku nałogów, starać się z nimi walczyć.

Niebezpieczne schorzenia

Nadciśnienie tętnicze, migotanie przedsionków, cukrzyca, zaburzenia gospodarki lipidowej czy urazy tętnic to najczęstsze choroby, które trzeba skrupulatnie leczyć i monitorować. Osoby nimi dotknięte lub nimi zagrożone są bowiem w grupie największego ryzyka udarowego.

Dieta, który zmniejszy ryzyko

Od kilkunastu lat na świecie znana jest dieta DASH, tzw. , która według badań przeprowadzonych w USA wpływa na zmniejszenie ciśnienia tętniczego, czyli w efekcie zmniejsza ryzyko udaru. Trzeba jednak pamiętać, że nie ma cudownych diet. Jest za to zdrowy rozsądek.
W sposobie odżywiania najważniejsze jest dostarczenie organizmowi wymaganych składników odżywczych przy ilości kalorii dostosowanych do zapotrzebowania, podzielonych na 5-7 posiłków dziennie. W Polsce obowiązuje tzw. piramida żywieniowa Polskiego Instytutu Żywności i Żywienia, której podstawą jest wspomniana aktywność fizyczna, jako najważniejszy element zdrowego stylu życia, a następnie warzywa i owoce – mówi neurolog Gabriela Muś z Domu Opieki MEDI-system. – Do profilaktyki przeciwudarowej najlepiej podejść kompleksowo, gdyż ryzyko wystąpienia udaru możemy zmniejszyć tylko wtedy, gdy zadbamy o każdy z wyżej wymienionych aspektów naszego życia. Co więcej, postępując w ten sposób, podniesiemy jego jakość w różnych wymiarach – podsumowuje dr Muś.

Zobacz także

 

 

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • EWST.pl
  • Pola Nadziei
  • Poradnik-zdrowia.pl
  • Kosciol.pl
  • Oferty pracy

  X   Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.   X