Strona głównaZdrowieJak uniknąć choroby serca i udaru

Jak uniknąć choroby serca i udaru

Europejskie Towarzystwo Kardiologiczne (European Society of Cardiology, ESC) opublikowało zalecenia dotyczące zapobiegania chorobom sercowo-naczyniowym.
Jak uniknąć choroby serca i udaru
Aż 90 proc. zagrożeń , lub chorobą tętnic obwodowych można wytłumaczyć paleniem papierosów, złymi nawykami żywieniowymi, brakiem aktywności fizycznej, otyłością brzuszną, nadciśnieniem, nadmiernym poziomem lipidów we krwi, cukrzycą, czynnikami psychospołecznymi lub alkoholem. Podane przez ESC wytyczne dotyczą głownie miażdżycowej choroby sercowo-naczyniowej, która atakuje tętnice. Gdy w tętnicach odkładają się złogi tłuszczu, nie mogą one dostarczać odpowiedniej ilości krwi do wszystkich części organizmu. To z kolei jest główną przyczyną zawałów serca, udarów, choroby tętnic obwodowych i nagłej śmierci w związku z całkowitym zablokowaniem tętnic.

Najważniejszym sposobem zapobiegania wszystkim wymienionym chorobom jest prowadzenie zdrowego stylu życia, zwłaszcza niepalenie papierosów, a także leczenie czynników ryzyka. Zalecenia dotyczą zdrowych osób dorosłych w każdym wieku, a także pacjentów z rozpoznaną lub cukrzycą.

Bez zmian pozostają rekomendacje dotyczące poziomu lipidów we krwi, ciśnienia i kontroli glikemii w cukrzycy. Nacisk kładzie się na leczenie profilaktyczne, uwzględniając potencjalne korzyści, inne schorzenia, czynniki psychospołeczne i preferencje pacjenta. Na przykład, u zdrowych ludzi warto działać stopniowo - od standardowych rad zaprzestania palenia, przyjęcia zdrowego stylu życia i utrzymywania skurczowego ciśnienia krwi poniżej 160 mmHg. Następnie zalecenia są dostosowywane do 10-letniego ryzyka chorób sercowo-naczyniowych.
  • Rzucenie jest potencjalnie najskuteczniejszym środkiem zapobiegawczym, znacznie zmniejszającym ilość zawałów serca lub zgonów. Ryzyko chorób sercowo-naczyniowych u palaczy poniżej 50-go roku życia jest pięciokrotnie wyższe niż u osób niepalących.
  • Co do ćwiczeń, dorośli w każdym wieku powinni być aktywni co najmniej 150-300 minut tygodniowo wykonując o umiarkowanej intensywności lub ćwiczyć intensywnie 75-150 minut tygodniowo. Ponadto eksperci ESC zalecają skrócenie czasu spędzanego w pozycji siedzącej i co najmniej lekką aktywność w ciągu dnia. Medycy wskazują też, że pomocne w monitorowaniu codziennego ruchu mogą być różne urządzenia, np. krokomierze.
  • Jeśli chodzi o odżywianie, powinno się kłaść nacisk na żywność pochodzenia roślinnego, w tym produkty pełnoziarniste, owoce, warzywa, rośliny strączkowe i orzechy. Najkorzystniejsza jest diety śródziemnomorska lub podobna. Poleca się też ograniczenie spożycia alkoholu do maksymalnie 100 g tygodniowo (standardowy napój zawiera od 8 - 14 g); jedzenie tłustych ryb przynajmniej raz w tygodniu oraz ograniczenie spożycia mięsa, w szczególności tego przetworzonego.
  • W odniesieniu do masy ciała zaleca się, aby osoby z nadwagą i otyłością zmniejszyły wagę, ponieważ obniży to ciśnienie krwi, stężenie lipidów we krwi i ryzyko cukrzycy, a tym samym zmniejszy prawdopodobieństwo chorób sercowo-naczyniowych. Co więcej, nowe wytyczne wskazują, że u z wysokim ryzykiem chorób układu krążenia należy rozważyć operację bariatryczną, jeśli odpowiednia dieta i treningi nie prowadzą do utrzymania niższej wagi.
  • Zaburzenia psychiczne, takie jak , też wiążą się ze zwiększonym ryzykiem chorób serca i gorszym rokowaniem dla osób, u których już je zdiagnozowano. Według nowych zaleceń pacjentom z tymi problemami w celu poprawy przestrzegania trzeba zapewnić zintensyfikowane wsparcie, w tym leczenie farmakologiczne. Elementem leczenia powinny być również działania mające na celu redukcję stresu.
  • Wreszcie, eksperci zalecają działania polityczne, które pomogą poprawić zdrowie serca i będą promowały zdrowe wybory. Obejmują one walkę z zanieczyszczeniami powietrza, zmniejszenie zużycia paliw kopalnych i ograniczenie emisji dwutlenku węgla. Poza tym, profilaktyka powinna obejmować większą dostępność do szkolnych placów zabaw oraz przepisy ograniczające reklamowanie niezdrowej żywności wśród dzieci. W końcu, e-papierosy, które uzależniają, powinny podlegać podobnej kontroli jak standardowe papierosy. Warte rozważenia jest też podawanie na etykietach kaloryczności alkoholu i ostrzeżeń zdrowotnych.
Na podstawie:

Przeczytaj także


Otyłość - diagnoza, objawy, leczenie, profilaktyka

Otyłość to nadmierne zmagazynowanie tkanki tłuszczowej, do którego prowadzi nadmierna podaż energii dostarczanej w pożywieniu w stosunku do zapotrzebowania organizmu. Z otyłością powiązane są różnorakie dolegliwości: cukrzyca, nadciśnienie, choroby serca, zwyrodnienia stawów. czytaj dalej »


Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Komentarze

  • 12:51:07, 01-09-2021 Mokkato

    Mój organizm mi podziękował lepszym samopoczuciem. Palenie rzucone rok temu z filmami RESET 33 (jak dla mnie najskuteczniejsza metoda rzucenia palenia; nic innego nie było tak dobre). I nie palę a samopoczucie i kondycja coraz lepsze

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Pola Nadziei
  • Fundacja ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych
  • Kobiety.net.pl
  • Uniwersytety Trzeciego Wieku
  • Oferty pracy