20-05-2015
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Skuteczna strategią promowana zdrowia może być płacenie ludziom za to, że rzucą palenie, wynika z nowych badań.
Okazuje się, że nie jest tak trudno walczyć z nałogiem palenia papierosów - to raczej kwestia ceny... Jak wynika z amerykańskich badań, palacze, którzy dostają za wysiłek związany z porzuceniem uzależnienia, osiągają dobre wyniki.
W badaniach wzięło udział około 2.500 pracowników sieci drogerii i aptek CVS. W jednej z sekcji każdy uczestnik przed próbą został zobowiązany do wpłacenia na pewien okres czasu określonej sumy pieniędzy. Jeśli przedsięwzięcie było udane, otrzymywał zwrot depozytu plus dodatkowe profity. Jeśli ponownie zaczął palić przed zakończeniem okresu testowego, tracił każdego zdeponowanego na początku dolara. Inne sekcje testowały różne systemy nagradzania, bądź zwiększając pulę, bądź rezygnując z wymogu wpłaty.
Na warunki zgodziło się około 14 procent ludzi, którym oferowano możliwość uczestniczenia w eksperymencie z depozytem, podczas gdy testy zaakceptowało aż 90 procent ludzi, którym przedstawiono opcję zwykłego programu nagród. Po okresie sześciu miesięcy, 15,7 procent uczestników programu nagradzania bez start rzuciło palenie. Tymczasem sukces w walce z nałogiem odnotowało tylko 10,2 procent uczestników programu obejmującego konieczność wpłaty depozytu.
-To badanie jest jednym z pierwszych, które porównuje programy motywacyjne wymagające depozytów lub oferujących „niezagrożone" nagrody w promowaniu zdrowych zachowań. Wyniki są w pełni zgodne z teorią behawioralną, według której ludzie są zwykle bardziej zmotywowani, aby unikać strat niż szukać zysków - wyjaśniają autorzy badań.
Badania opisano w Medical News Today.