Strona głównaZdrowieJak schudnąć - fakty i mity

Jak schudnąć - fakty i mity

Każdego roku wysiłek, który wiąże się z odchudzaniem, podejmują miliony ludzi na całym świecie i wielu z nich rezygnuje przed osiągnięciem celu. Powód? Niedostateczna wiedza na temat tego, jak stracić na wadze, a także obiegowe opinie o diecie i ćwiczeniach fizycznych.
Jak schudnąć - fakty i mity [©  forestpath - Fotolia.com] Aby zniwelować rozczarowanie związane nieudolnym odchudzaniem się, Julie Bender, dietetyk z Baylor University Medical Center oraz Phil Tyne, dyrektor Landry Health and Wellness Center zdecydowali się odmitologizować powszechne, acz niekoniecznie prawdziwe, przekonania.

Mit 1 „Brzuszki” pozwolą się pozbyć nadmiaru tłuszczu z okolicy brzucha.

„Nie możesz wybrać fragmentu ciała, z którego chcesz pozbyć się tłuszczu”, wyjaśnia Tyne. „Aby zmniejszyć ilość tkanki tłuszczowej, należy opracować pełny zestaw ćwiczeń obejmujący zarówno trening kondycyjny, jak i wzmacniający mięśnie. Taka aktywność obniży poziom tłuszczu w ciele”, dodaje.

Mit 2 Stretching (zestaw ćwiczeń polegający na rozciąganiu mięśni celem ich rozciągnięcia i uelastycznienia) przed głównymi ćwiczeniami jest kluczowy.

Niektóre badania dowodzą, że stretching w istocie czyni mięśnie bardziej podatnymi na uszkodzenia. Poprzez stretching włókna mięśniowe stają się wydłużone i zdestabilizowane, co czyni je gorzej przygotowanymi na wymagające obciążeń ćwiczenia. „Jeśli chcesz się rozgrzać czy rozciągnąć, warto stosować stretching przed bieganiem, ale jeśli podnosisz ciężary, poczekaj z rozluźnieniem mięśni do zakończenia treningu”, sugeruje Tyne.

Mit 3 Nigdy nie jedz przed treningiem.

Jedzenie i napoje stanowią „paliwo” dostarczające energii mięśniom, aby pracowały efektywnie, nawet jeśli ćwiczysz rano. „Warto zjeść niewielki posiłek, bądź przekąskę godzinę do trzech przed ćwiczeniami,” mówi Julie Bender. „W takich przypadkach najlepiej wybrać jogurt, jakieś owoce lub pszenny tost”, dodaje.

Mit 4 Podnoszenie hantli czyni kobiety zbyt masywnymi.

„Organizm kobiety zwykle nie produkuje takiej ilości testosteronu, by uczynić jej ciało tak masywnym, jak osiągają to mężczyźni poprzez treningi”, mówi Tyne. Jeśli spostrzeżesz, że twoja sylwetka nabiera „męskich” kształtów, po prostu zredukuj wagę hantli i ilość powtórzeń wykonywanych ćwiczeń.

Mit 5 Tłuszcz, bez względu na rodzaj, należy wyeliminować z diety.

W przeciwieństwie do obiegowej opinii, istnieje cała gama „dobrych tłuszczów”, które są niezbędne dla zachowania zdrowia i w profilaktyce wielu chorób. „Należą do nich naturalne tłuszcze zawarte m. in. w awokado, orzechach, rybach, należy zaś unikać tych produkowanych przez wytwórców żywności’, mówi Bender.

Mit 6 Ograniczenie ilości dostarczanych kalorii to najlepszy sposób na utratę wagi.

Odpowiednia dieta nie wystarczy, jedynie połączona z adekwatnym treningiem umożliwi utratę na wadze i poprawi metabolizm. Wielu ludzi wierzy, że drastyczne obniżenie ilości posiłków, tj. nie przekraczanie 1200 kalorii dziennie, spowoduje zmniejszenie masy ciała. Tymczasem, może to spowolnić metabolizm. „Warto obniżyć kaloryczność diety o 100 do 300 kalorii dziennie, to powinno dać efekt w postaci utraty na wadze”, twierdzi Bender.

Mit 7 Jeśli jesz zdrowo, możesz jeść tyle, ile tylko chcesz.

Choć np. szeroko polecane są płatki owsiane, jeśli zjesz ich cztery porcje, dostarczysz organizmowi sporą dawkę kalorii. „Cokolwiek jesz, porcje muszą być dostosowane do potrzeb organizmu i racjonalne, nie należy się opychać nawet najbardziej rekomendowanymi produktami”, wyjaśnia Bender.

Mit 8 Ćwiczenia zmieniają tłuszcz w mięśnie.

Tłuszcz i mięśnie to dwie różne tkanki zbudowane z odmiennych komórek. „Możesz zredukować poziom tłuszczu, ale nie sprawisz, że zmieni formę, nigdy nie stanie się mięśniami”, wyjaśnia Tyne.

Joanna Papiernik / Senior.pl

Zgłoś błąd lub uwagę do artykułu

Przeczytaj także


Otyłość - diagnoza, objawy, leczenie, profilaktyka

Otyłość to nadmierne zmagazynowanie tkanki tłuszczowej, do którego prowadzi nadmierna podaż energii dostarczanej w pożywieniu w stosunku do zapotrzebowania organizmu. Z otyłością powiązane są różnorakie dolegliwości: cukrzyca, nadciśnienie, choroby serca, zwyrodnienia stawów. czytaj dalej »


 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Komentarze

  • 23:42:07, 04-10-2014 ~gość: 89.70.67.xxx

    można ćwiczyć a można zmienić dietę. podpowiedziałam mamie żeby nie jadła tyle słodkiego, a zamiast tego wypiła np soki. ale takie zdrowe, nie z kartonu. znalazłam jej z oleofarm, nie mają dodatku cukru ani konserwantów i o to chodzi.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Pola Nadziei
  • Hospicja.pl
  • Uniwersytety Trzeciego Wieku
  • Poradnik-zdrowia.pl
  • Oferty pracy