Strona głównaZdrowieJak sól wpływa na zdrowie - nadmiar grozi nadciśnieniem, osteoporozą i rakiem żołądka

Jak sól wpływa na zdrowie - nadmiar grozi nadciśnieniem, osteoporozą i rakiem żołądka

Sól jest nieocenionym konserwantem i przyprawą. Od wieków ułatwia przechowywanie żywności i poprawia smak posiłków. Wraz z rozwojem przemysłu spożywczego stała się jednak wszechobecna i w efekcie bezwiednie serwujemy sobie jej nadmiar, niszcząc swoje zdrowie.
Jak sól wpływa na zdrowie - nadmiar grozi nadciśnieniem, osteoporozą i rakiem żołądka [Fot. marcinm111 - Fotolia.com] Zalecana przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) dzienna dawka wynosi maksymalnie 5 g (około 1 łyżeczki). Tymczasem statystyki amerykańskie i europejskie wskazują, że znacznie przekraczamy tę ilość i jemy średnio 8 do 10 gramów soli. To z kolei oznacza zwiększenia ryzyka różnych poważnych dolegliwości.

Przed wszystkim wysokie spożycie soli przyczynia się do nadciśnienia, które jest jednym z najsilniejszych czynników predykcyjnych udaru mózgu i zdarzeń sercowo-naczyniowych, w tym zawału serca i niewydolności serca. Innymi szkodliwymi skutkami zbyt dużej dawki soli jest zwiększone ryzyko wystąpienia chorób nerek, , , a także raka żołądka.

Już niewielkie ograniczenie ilości soli w diecie obniża ciśnienie i prawdopodobieństwo wymienionych wyżej chorób.

Jak ograniczyć sól? Jest kilka prostych zasad, których warto się trzymać:
  • czytaj etykiety produktów podczas zakupów; zwracaj uwagę na zawartość tłuszczów, i soli w tym, co zamierzasz wrzucić do koszyka;
  • unikaj produktów przetworzonych; kiedy nie cche nam się gotować obiadu, chętnie sięgamy po gotowe dania, czy półprodukty, których przygotowanie wymaga mniej czasu, ale takie artykuły najczęściej „napakowane" są solą i innymi dostarczanymi w nadmiarze składnikami; pamiętaj, im prostszy mniej przetworzony produkt, tym lepiej;
  • podobnie recz ma się z jedzeniem „na mieście"; rzadziej udawaj się do baru czy restauracji; jedząc w nich, masz znacznie mniejszą kontrolę nad tym, co jest ci serwowane;
  • używaj innych przypraw w kuchni; oczywiscie sól poprawia smak wielu potraw, ale taki efekt uzyskasz też stosując inne przyprawy, np. świeże zioła, , , sok cytrynowy, etc.;
  • uważaj na ; wielu artykułów nie kojarzymy z solą, a tymczasem jest w nich jej dużo, przykładem może być ketchup, musztarda, piklowane warzywa, sery, sosy, etc.

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Wynik dodawania (tylko niezalogowani):

DZIEWIĘĆ + SIEDEM =

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Umierać po ludzku
  • Akademia Pełni Życia
  • Fundacja ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych
  • Hospicja.pl
  • Oferty pracy

  X   Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.   X