Strona głównaZdrowieJak poprawić zdrowie psychiczne

Jak poprawić zdrowie psychiczne

Szacuje się, że nawet kilkanaście procent ludzi w Polsce cierpi na zaburzenia psychiczne. Zanim choroba się rozwinie, warto pamiętać, że sami mamy duży wpływ na nasze zdrowie mentalne. Dobre nawyki pomagają zachować równowagę psychiczną - zobacz, co temu sprzyja.
Jak poprawić zdrowie psychiczne

Mens sana in corpore sano (łac. W zdrowym ciele zdrowy duch)

Aktywność fizyczna chroni nie tylko przed chorobami fizycznymi - ćwiczenia pozwalają też zachować dobre samopoczucie psychiczne. Wysiłek ma związek ze zwiększonym wydzielniem hormonów odpowiadajacych z nasz dobry nastrój, tj. endorfin. Regularne ćwiczenia, choćby , na stałe poprawiają humor. Co więcej, dzięki ćwiczeniom można zmniejszyć ryzyko osłabienia pamięci i innych problemów poznawczych.

Walcz ze stresem

to nie tylko chwilowy dyskomfort, jeśli jest zbyt silny i zbyt częsty, staje się przewlekły i może nie tylko znacznie obniżyć jakość życia, ale i powodować . Badania dowiodły, że doświadczany często stres oddziałuje na komórki mikrogleju, które stają się nadaktywne i wówczas zaczynają niszczyć zdrową tkankę nerwową.

Bagatelizowana sztuka powinna być wreszcie doceniona i regularnie pratykowana. Sposobów na odprężenie jest wiele: aromatyczne kąpiele, oglądanie ulubionych komedii, spacery na łonie przyrody, etc. Wszystko to pomoże zachować równowage psychiczną.

Rozwijaj swoje hobby

Jeśli masz jakąś pasję, nie zaniedbuj jej. Regularne zajmowanie się czymś, co sprawia nam przyjemność, pozwala na czasową, bardzo dobrą dla naszego zdrowia psychicznego, ucieczkę od rutyny codzienności.

Nie izloluj się, spotykaj się z ludźmi

Towarzystwo innych ludzi ma na nas bardzo dobry wpływ, podczas gdy samotność jest szkodliwa zarówno dla zdrowia mentalnego, jak i fizycznego. Z niedawnych wieloletnich badań uczonych z Harvard University wynika, że największe poczucie szczęścia dają nam dobre relacje z innymi ludźmi. W istocie, człowiek to animal sociale (istota społeczna) i jedną z jego podstawowych potrzeb jest przebywanie wśród ludzi. Osoby mające wokół siebie życzliwych członków rodziny czy przyjaciół, cechują się niższym poziomem stresu, a także są radośniejsze i spokojniejsze.

Odżywiaj mózg

Twoja dieta ma znaczenie dla zdrowia psychicznego. W menu, które pomaga dobrze funkcjonować układowi nerwowemu, a więc i zmniejszyć ryzyko zaburzeń psychicznych, nie powinno zabraknąć , produktów pełnoziarnistych, orzechów, jak również śweżyć warzyw i owoców. Jednocześnie warto ograniczyć ilość w diecie: cukru i węglowodanów prostych oraz niezdrowych tłuszczów.

Zobacz także

 

 

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  X   Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.   X