Strona głównaZdrowieJak ograniczyć sól, cukier i tłuszcze w diecie?

Jak ograniczyć sól, cukier i tłuszcze w diecie?

Cukier, sól (sód) i tłuszcze nasycone to główne żywieniowe czynniki ryzyka chorób cywilizacyjnych. W codziennej diecie trzeba je eliminować, bądź mocno ograniczać. Jak jednak „poradzić sobie" bez ulubionych smaków na talerzu? Eksperci programu "Wiem, co wybieram" radzą jak wprowadzić w życie zmiany w odżywianiu i proponują zdrowsze zamienniki produktów.
Jak spożywać mniej cukru?

  • Pożegnanie z kolejną łyżeczką
© Stocksnapper - Fotolia.comJeżeli nie wyobrażasz sobie wypicia kawy czy herbaty bez cukru, mamy dla Ciebie praktyczne rozwiązanie. Zmniejszaj stopniowo ilość cukru, którą dodajesz do tych napojów. W ten sposób będzie Ci łatwiej oduczyć się ich słodzenia. Pamiętaj, że potrzeba 3 miesięcy, aby odzwyczaić się od nadmiernie słodkiego smaku potraw. Zobaczysz, jak szybko zauważysz różnicę!
  • Słodzik alternatywą
Jeśli filiżanka kawy lub herbaty bez cukru jest przez Ciebie nie do przyjęcia, wtedy zastąp cukier słodzikiem. Cukier biały, którego najczęściej używamy do słodzenia napojów i potraw może negatywnie wpływać na nasze zdrowie, gdy jest stosowany w nadmiarze. Dostarcza on nam tzw. pustych kalorii, które są szybko spalane i jednocześnie nie zapewnia nam żadnych innych cennych składników odżywczych. Dlatego należy używać go z rozwagą.
  • Naturalna słodycz owoców
© UJac - Fotolia.comBatonik, czekolada, ciasto - jeśli zmożony głodem po takie przekąski sięgasz najczęściej w ciągu dnia, może to oznaczać, że w Twojej diecie jest za dużo cukru oraz najprawdopodobniej, że jest ona zbyt kaloryczna. Jeżeli czujesz, że musisz zjeść coś słodkiego spróbuj jak najczęściej zastępować słodycze świeżymi lub suszonymi owocami, bądź ich przetworami (np. 100% sokiem owocowym), które także są słodkie, a dodatkowo zawierają cenne dla zdrowia witaminy, składniki mineralne i błonnik. Mniej cukru w diecie, a przyjemność trwa...
  • Ostrożnie ze słodzonymi napojami!
Czy wiesz, że kolorowe gazowane i niegazowane napoje zazwyczaj zawierają dużo cukru? Warto wybierać je z rozwagą i tylko od czasu do czasu. Na co dzień staraj się zastępować je 100% sokami owocowymi, wodą mineralną, niesłodzoną herbatą, kawą lub kawą zbożową. Te napoje ugaszą Twoje pragnienie bez dostarczania organizmowi zbędnych kalorii.
  • Uwielbiasz podjadać w ciągu dnia? Wybierz orzechowe i suszone przysmaki
© Uros Petrovic - Fotolia.comCzy wiesz, że orzechy są źródłem „dobrych" kwasów tłuszczowych omega-3, a suszone owoce są bogate w błonnik i inne składniki odżywcze? Mieszanka różnych bakalii pod ręką to atrakcyjna przekąska nie tylko dla studentów. Zastąp słodycze orzechami lub suszonymi owocami - zaspokoisz głód i dostarczysz organizmowi cennych składników odżywczych. Uważaj jednak na ilość spożywanych bakalii, gdyż są one kaloryczne.
  • Miód nie tylko dla Kubusia Puchatka
Odstaw cukier i sięgnij po pyszny, naturalny miód! Nadaje on potrawom nie tylko słodkiego smaku, ale też wspaniałego aromatu. Zwróć uwagę na to, że łyżeczka miodu waży więcej niż łyżeczka cukru. Zatem przy prawie takiej samej kaloryczności - 1 g miodu to 3,2 kcal, a 1 g cukru to 4 kcal - zjadamy więcej energii z łyżeczką miodu. Pamiętaj, aby nie podgrzewać miodu, w przeciwnym razie straci on swoje cenne właściwości.
 
Strony : 1 2 3

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Wynik dodawania (tylko niezalogowani):

DZIEWIĘĆ + DZIESIĘĆ =

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • eGospodarka.pl
  • Poradnik-zdrowia.pl
  • Uniwersytety Trzeciego Wieku
  • Kosciol.pl
  • Oferty pracy

  X   Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.   X