Strona głównaZdrowieJak nie „zajadać” stresu. 5 prostych kroków

Jak nie „zajadać” stresu. 5 prostych kroków

Jedzenie to jedna z podstawowych przyjemności, dlatego sięgamy po nie w różnych okolicznościach, nie tylko wtedy, gdy po prostu jesteśmy głodni. Dość powszechnym zjawiskiem jest serwowanie sobie jakiejś przekąski, czy całego posiłku, gdy czujemy się zestresowani. To z kolei może prowadzić do nadwagi i otyłości. Zobacz, jak sobie poradzić z „zajadaniem" stresu.
Jak nie „zajadać” stresu. 5 prostych kroków [fot. Ryan McGuire z Pixabay]
Zmiana nawyku jedzenia podczas może być wyzwaniem, ale warto je podjąć dla lepszego samopoczucia i ładniejszej sylwetki. Oto kilka wskazówek, jak sobie z tym poradzić.

Poznaj swój nawyk

Zwróć uwagę, w jakich porach lub okolicznościach „dopada" cię chęć na coś do jedzenia. Być może po kolacji zaczynasz myśleć o sprawach do załatwienia w kolejnym dniu i wówczas , lub też podczas czekania w korkach przegryzasz batoniki. Jeśli już poznasz ten schemat zachowania, bądź bardziej uważny/a w newralgicznych sytuacjach i zanim coś zjesz, zastanów się, czy na pewno odczuwasz głód.

Zaplanuj posiłki

I trzymaj się ustalonego planu - nie chodzi jedynie o śniadanie, obiad i kolację, ale też drobniejsze czy desery. Poświęć na to parę minut dzień wcześniej i obmyśl, co konkretnie zjesz na które danie, uwzględnij także przekąski. Po pierwsze, regularne odżywianie się zmniejszy poziom łaknienia pomiędzy posiłkami, po drugie, ograniczysz bezwiedne chwytanie tego, co właśnie masz pod ręką do jedzenia, bo uświadomisz sobie, że to jeszcze nie czas na posilenie się.

Świadomie przeżywaj emocje

Zastanów się, jakie myśli ci towarzyszą, gdy chcesz zjeść coś słodkiego czy tłustego. Jaki masz wtedy nastrój? wówczas czegoś, jesteś podekscytowany/a, czy sfrustrowany/a? Racjonalne przetwarzanie emocji przed lub w trakcie jedzenia przekąsek to ważny etap walki z zajadaniem stresu.

Stosuj zamienniki

Jeżeli podjadanie wynika ze stresu, spróbuj oszukać swój układ pokarmowy. Organizm oczekuje, że coś zjesz, ale zachcianka ulegnie zmniejszeniu jeśli zamiast tego pożujesz gumę lub wypijesz herbatę. Mózg odczyta to jako zaspokojenie chęci na przekąskę.

Pij wodę i wysypiaj się

często jest mylony z pragnieniem lub zmęczeniem, więc zadbaj o to, by dostarczać sobie odpowiedniej ilości wody i dobrze wypoczywać. Wtedy będziesz odczuwać łaknienie, gdy w istocie organizm będzie potrzebował pożywienia.

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Fundacja ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych
  • Pola Nadziei
  • Kobiety.net.pl
  • Umierać po ludzku
  • Oferty pracy