Strona głównaZdrowieJak mikrobiom jelitowy wpływa na depresję

Jak mikrobiom jelitowy wpływa na depresję

Depresja to choroba psychiczna, któr dotyka ponad 264 milionów ludzi w każdym wieku na całym świecie. Zrozumienie jej mechanizmów pozwoli opracować skuteczne strategie lecznicze. W nowych testach pokazano, że brak równowagi w środowisku bakterii jelitowych może powodować zmniejszenie ilości niektórych metabolitów, wywołując zachowania podobne do tych charaterystycznych dla depresji.
Badacze już jakiś czas temu odkryli, że zdrowa przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania mózgu. Teraz pokazano, że jej zaburzenia sprzyjają objawom .

Mikrobiota jelitowa to największe nagromadzenie bakterii w organizmie. Ostatnie obserwacje pokazały związek między zaburzeniami nastroju a niewłaściwym składem i działaniem mikroflory jelitowej. Zidentyfikowano jej wpływ na skuteczność fluoksetyny, leku często stosowanego przy depresji. Jednak nie wszystkie mechanizmy odpowiedzialne za depresję, główną przyczyną niepełnosprawności na świecie, są zrozumiałe.

W badaniach na zwierzętach ustalono, że zmiany w mikroflorze wywołane przewlekłym stresem mogą powodować zachowania przypominających te cechujące osoby w depresji. Ustalono, że zaburzenia mikrobiomu zmniejszały ilość określonych metabolitów tłuszczów we krwi i mózgu.

Te metabolity są określane jako endokannabinoidy i koordynują system komunikacyjny w organizmie, który jest znacznie utrudniony, gdy wspomnianych związków jest mniej. Endokannabinoidy wiążą się z tymi samymi receptorami, co THC, najbardziej znany aktywny składnik konopi. Niedostatek endokannabinoidów w hipokampie, kluczowym regionie mózgu zaangażowanym w tworzenie wspomnień i , skutkował .

Naukowcy ustalili, że niektóre gatunki bakterii są znacznie zredukowane u zwierząt z zaburzeniami nastroju. Odkryli też, że podawanie tychże bakterii przywróciło normalny poziom pochodnych lipidów, łagodząc w ten sposób symptomy choroby. Takie środki są określane jako „psychobiotyki".

To odkrycie pokazuje rolę, jaką mikroflora jelitowa odgrywa w funkcjonowaniu mózgu - wskazuje Gérard EberlInstitut Pasteur / Inserm. W przypadku braku równowagi w środowisku bakterii jelitowych pewne lipidy, które są niezbędne dla funkcjonowania mózgu, zanikają, a to sprzyja pojawieniu się zachowań przypominających depresję. Obiecujące jest równocześnie to, że przywrócenie odpowiedniej mikroflory może skutecznie zmniejszyć nasilenie depresji.

Na podstawie:

Przeczytaj także

Depresja - diagnoza, objawy, leczenie, profilaktyka

Depresja to bardzo poważna choroba, a jej lekceważenie może prowadzić nawet do śmierci. Dotyka ona ludzi w różnym wieku, jednak w przypadku osób starszych bywa często lekceważona, traktowana jako jeden z objawów starzenia się. czytaj dalej »