Strona głównaZdrowieJak dłużej cieszyć się sprawnymi stawami?

Jak dłużej cieszyć się sprawnymi stawami?

Dbamy o wygląd i urodę, często zapominając o tym, by odpowiednio zatroszczyć się o zdrowe stawy i mocne kości. To właśnie one pracują ciężko i niemal bez żadnych przerw, dlatego często są przeciążone i bolą. Ochronić je może odpowiednia profilaktyka, która pozwoli uniknąć problemów w późniejszym wieku.
Jak dłużej cieszyć się sprawnymi stawami? [Fot. m3ron - Fotolia.com]

Co to są stawy?

są rodzajem ruchomego połączenia minimum dwóch kości. Mamy je wszędzie tam, gdzie nasze kończyny zginają się – w kostkach nóg, kolanach, biodrach, nadgarstkach czy łokciach.
Każdy staw posiada przynajmniej dwie powierzchnie stawowe, które pokrywa stawowa umożliwiającą poślizg. Dla ułatwienia tego poślizgu, jama stawu wypełniona jest płynem stawowym – rodzajem smaru, który dostarcza chrząstce produkty budulcowe. Cała jama stawowa zamknięta jest w kapsule zwanej torebką stawową, a każdy staw otoczony jest mniejszym lub większym gorsetem mięśniowym. Mięśnie napędzają ruch czynny tworząc jednocześnie gorset ochronny – wyjaśnia dr n.med. Tadeusz Śnieżek.

Jak zachować sprawne stawy?

Chodzenie, bieganie czy nawet noszenie toreb z zakupami angażuje do pracy nasze stawy, które zużywają się. Gdy działają bez zarzutu, nie zwracamy na nie uwagi. Problemy zaczynają się, gdy uszkodzona zostaje chrząstka stawowa, która chroni kości przed ścieraniem i pozwala na swobodne wykonywanie ruchów.
Aby , należy pomóc im, stosując się do kilku bardzo ważnych zasad. Po pierwsze w stawach muszą zachodzić permamentne ruchy, dożywienie i poślizg dla chrząstki. Należy również dbać o stan mięśni, które są w niektórych stawach (kolanowy, kręgosłup) głównymi elementami stabilizującymi. Ponadto należy dbać o biomechanikę, czyli prawidłowe obuwie utrzymujące oś pięty w pionie. Odchylenie osi pięty rotuje goleń, a to z kolei powoduje przeciążenia w stawach kolanowych i szybsze zużywanie się chrząstki. Co ważne - zwracajmy uwagę na prawidłowe odżywianie się, unikanie palenia papierosów czy forsowanie się. W przypadku planowania większego wysiłku, zawsze przeprowadzajmy odpowiednią rozgrzewkę, a po zakończeniu treningu rozciąganie – tłumaczy dr n.med. Tadeusz Śnieżek.
4Flex

Tagi: stawy, kości

Zobacz także

 

 

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Kobiety.net.pl
  • Pola Nadziei
  • eGospodarka.pl
  • Aktywni 50+
  • Oferty pracy

  X   Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.   X