Strona głównaZdrowieDieta przeciwzapalana - co jeść, by zachować młodość i zdrowie

Dieta przeciwzapalana - co jeść, by zachować młodość i zdrowie

Stan zapalny jest reakcją układu odpornościowego na infekcję. To naturalny proces mający na celu usunięcie szkodliwego czynnika i przywrócenie normalnego funkcjonowania określonej części organizmu. Jeśli jednak stan taki jest silny i przedłuża się, skutkuje poważnymi kłopotami ze zdrowiem i sprzyja starzeniu się.
Dieta przeciwzapalana - co jeść, by zachować młodość i zdrowie [Zdrowa dieta, © sriba3 - Fotolia.com] Przedłużający się stan zapalny w organizmie może prowadzić do cukrzycy, nowotworu, , niealkoholowego stłuszczenia wątroby, chorób autoimmunologicznych, etc. Ryzyko takich dolegliwości zwiększa się, jeśli przy powtarzających się silnych stanach zapalnych stosowana jest uboga dieta. Zobacz, co jeść, by osłabić siłę zapalną w organizmie.

Owoce, warzywa i przyprawy

Różnorodne owoce, warzywa i przyprawy dostarczają składników odżywczych, które - jak dowiedziono - zmniejszają ilość markerów zapalnych. Zawierają flawonoidy, naturalne substancje o silnym działaniu .

Żeby ograniczyć stany zapalne w organizmie, warto sięgnać po: brokuły, kalafior, brukselkę, kapustę, jagody, winogrona, wiśnie, owoce cytrusowe. Dobry efekt dają też przyprawy: kukruma, imbir i curry.

Produkty pełnoziarniste

Unikaj artykułów bogatych w cukier i węglowodany proste. Bogata w nie dieta może nasilać procesy zapalne. Taki sposób odżywiania się prowadzi do znacznych skoków poziomu cukru we krwi i reakcji insulinowej sprzyjającej stanom zapalnym.

Oczyszczające i ochronne działanie mają za to produkty z dużą ilością błonnika i węglowodanów złożonych, które pozwlają równomiernie uwalniać energię w ciągu dnia nie powodujac wahań poziomu glukozy. Do takich produktów należą: płatki owsiane, kukurydza, jęczmień, brązowy ryż, quinoa, gryka, , warzywa i owoce.

Orzechy

Zawierają związki fenolowe i wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które mają właściwości przeciwutleniające. Polecane są wszelakie orzechy, najlepiej, jeśli możesz regularnie serwować sobie ich mieszkankę: laskowych włoskich, nerkowca, pistacji, etc.

Ryby

I inne produkty ze znaczną zawartością przydają się do ochrony przed stanami zapalnymi, bo badania wykazały, że wspomniane kwasy obniżają ilość markerów zapalnych. Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe znajdują się m. in. w: łososiu, sardynkach, sardelach, makreli, nasionach lnu, nasiona , rzepaku i orzechach.

Zobacz także

 

 

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  X   Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.   X