Senior.pl - aktywni w każdym wieku

Strona głównaZdrowieDieta dla nadciśnieniowców

Dieta dla nadciśnieniowców

Ciągły pośpiech, niezdrowa dieta, stres to tylko niektóre przyczyny nadciśnienia tętniczego. Z powodu braku czasu często nie przywiązujemy uwagi do spożywanego jedzenia, a to wpływa niekorzystnie na nasze zdrowie i samopoczucie.
Problemy z nadciśnieniem, to jedna z częstych chorób układu krwionośnego, a zarazem najczęstsza przyczyna rozwoju choroby niedokrwiennej serca i udarów mózgu. Uważa się, że co trzeci dorosły Polak ma nadciśnienie tętnicze.

Nadciśnienie tętnicze powoduje u chorego wiele dolegliwości oraz ciężkie powikłania ze strony serca, nerek i ośrodkowego układu nerwowego. Leczenie znacznej większości chorych z nadciśnieniem tętniczym polega na stosowaniu leków obniżających ciśnienie krwi oraz odpowiednim trybie życia, obejmującym zalecenia dietetyczne.

Szczególnie narażeni na choroby związane z nadciśnieniem tętniczym są ludzie starsi. Osoby te cierpią na zaburzenia smaku, powonienia, problem z trawieniem, utratą apetytu czy też kłopoty z uzębieniem, są to najczęstsze przyczyny ich złego sposobu odżywiania. Rzadko w ich jadłospisie pojawiają się świeże owoce i warzywa, tak potrzebne do obniżenia ciśnienia krwi oraz do wzmocnienia serca.

Niekorzystne znaczenie w rozwoju nadciśnienia ma także nadmierna zawartość w jadłospisie soli kuchennej, masła, jaj, czerwonego mięsa i wędlin zawierających duże ilości cholesterolu. Przyzwyczajonym do białego pieczywa pszennego warto przypomnieć, że jest ono pozbawione składników odżywczych, zawiera znikome ilości błonnika i zakwasza organizm.

Zalecane w diecie nadciśnieniowców zboża i produkty pełnoziarniste to pieczywo razowe lub pełnoziarniste, płatki owsiane, kasza, ryż lub makaron gotowane w nieosolonej wodzie. Niezalecany jest świeży chleb i bułki pszenne, pieczywo cukiernicze (chałka, drożdżówka), chipsy, chrupki, paluszki i inne słone przekąski.

W codziennej diecie powinno znaleźć się także po szklance surowych i gotowanych warzyw (w tym ziemniaki), ½ szklanki świeżych lub mrożonych owoców, ½ szklanki owoców suszonych, 3/4 szklanki soku owocowego (z aronii, winogron, czarnej porzeczki lub pomarańczy) i 3/4 szklanki soku pomidorowego. Niezalecane są warzywa z puszki, warzywa marynowane: grzybki, korniszony, papryka, warzywa kwaszone: ogórki, kapusta i warzywa kapustne, owoce kandyzowane: ananas, papaja, jabłko, gruszka, śliwki, wiśnie, skórka pomarańczowa i mieszanki keksowe.

Nadciśnieniowcy powinni codziennie wypijać 2 szklanki chudego mleka lub jogurtu naturalnego, maślanki czy kefiru i zjadać 1/4 kostki chudego twarogu. Nie powinni za to sięgać po tłuste i półtłuste mleko, twarogi, ser fromage raz sery żółte, topione i pleśniowe.

Z mięs zalecany jest drób i ryby morskie (śledź, dorsz, makrela, sardynka, morszczuk, halibut, tuńczyk, flądra). Omijajmy wędliny, tłuste czerwone mięso: wieprzowinę, wołowinę i dziczyznę, podroby, konserwy mięsne i rybne oraz ryby wędzone.

Jako przekąskę można dziennie zjeść 2 łyżki orzechów (włoskie, laskowe) lub 1 łyżkę nasion (dynia, słonecznik) - sięgajmy po nie jednak nie częściej, niż 4-5 razy w tygodniu. Niewskazane są solone orzechy i orzechy w czekoladzie.
Spośród przypraw zalecane są: czosnek, cebula, sok z cytryny, majeranek, bazylia, estragon, zielona pietruszka, koperek i zioła prowansalskie.

Odstawmy ostre przyprawy: pieprz, paprykę chilli, musztardę, ocet, sosy sałatkowe, keczup, a także kostki bulionowe, przyprawy typu jarzynka, sos sojowy (zawiera glutamin sodu, tak samo szkodliwy jak sól).

W zdrowej diecie nie powinno zabraknąć tłuszczów, ale mogą to być dziennie co najwyżej 2 łyżki margaryny miękkiej, 1 łyżka majonezu light lub 1 łyżka oliwy albo oleju roślinnego (rzepakowego, sojowego, lnianego, słonecznikowego, z kiełków pszenicy). Niewskazane są masło, śmietana, smalec, słonina, margaryna twarda (w kostce) i majonez tradycyjny.

Co powinni pić nadciśnieniowcy? Zalecane są niegazowana woda mineralna, herbata owocowa, czarna i zielona, czerwone wytrawne wino (lampka raz w tygodniu). Nie zaleca się picia mocnej kawy, gazowanej wody mineralnej, słodkich napojów gazowanych i alkoholu wysokoprocentowego.

A co ze słodyczami? Możemy zjeść łyżkę miodu, dżemu niskosłodzonego lub powideł, 2 kostki gorzkiej czekolady lub 4 landrynki (4 - 5 razy w tygodniu). Niewskazane są lody, cukier, batony czekoladowe i chałwa.

Aby uczynić organizm zdrowym i czystym powinno się ograniczyć palenie, unikać nadmiernego spożywania leków, nie nadużywać alkoholu, spożywać organiczną żywność, regularnie ćwiczyć i unikać stresów.

Źródło:
Healthyway Poland

Zobacz także

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Wynik dodawania (tylko niezalogowani):

TRZY + DZIESIĘĆ =

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Użytkownicy senior.pl pytają

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Umierać po ludzku
  • Aktywni 50+
  • Kosciol.pl
  • EWST.pl
  • Pola Nadziei
  • Oferty pracy

  X   Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.   X