Strona głównaZdrowieCukier czy słodzik? Zanim wybierzesz, porównaj

Cukier czy słodzik? Zanim wybierzesz, porównaj

Zanim zdecydujesz się na wybór cukru lub słodzika, przejrzyj informację na temat tych produktów, by móc podjąć rzetelną decyzję.
Cukier czy słodzik? Zanim wybierzesz, porównaj Cukier

Jest nam potrzebny. Dzięki niemu zyskujemy energię i lepsze samopoczucie. Różne cukry znajdują się jednak w różnych produktach. Czy to oznacza, że trzeba wyeliminować ten popularny cukier służący do słodzenia czy herbaty? Niekoniecznie.

Znaczna ilość cukru sprzyja skokowi poziomu glukozy we krwi, który - jeśli się powtarza i utrzymuje - może wiązać się z rozwojem cukrzycy. Jednakże prawdą jest równocześnie, że u wielu osób z nadwagą występuje bez względu na to czy używają cukru, czy też nie. Co więcej, niewielkie ilości cukru z pokarmów o (IG) nie podnoszą znacząco poziomu insuliny.

Warto wiedzieć, że nie tylko cukier jest odpowiedzialny za przyrost masy ciała. Tkanka tłuszczowa zwiększa się ze względu na dostarczenie organizmowi większej ilości kilodżuli w porównaniu do ilości kilodżuli spalanych. Nadmiar energii jest magazynowany w postaci tłuszczu i nie ma znaczenia, czy nadwyżka ta pochodzi z białka, , skrobi, alkoholu czy tłuszczu.

Umiarkowane ilości cukru, czyli cztery do sześciu łyżeczek dziennie, nie są niezdrowe. Także diabetycy mogą dostarczyć sobie go trochę, o ile posłodzą w ten sposób posiłek o niskim indeksie glikemicznym.

W każdym razie, trzeba pamiętać, że poziom insuliny wzrasta gwałtownie, jeśli spożywa się cukier np. w postaci słodyczy czy słodkich napojów, między posiłkami.

Słodzik

Sztuczne substancje słodzące mają niską zawartość kilodżuli, a są o wiele słodsze niż cukier. Słodziki są szczególnie użyteczne dla cukrzyków i osób na diecie, nie dodają dużej ilości kilodżuli do posiłków czy napojów, do których się je dorzuca.

Mimo wspomnianych korzyści, eksperci polecają ograniczenie ilości słodzików do ośmiu tabletek dziennie.

Należy wspomnieć, że w Internecie dostępne są ostrzeżenia o szkodliwości aspartamu i innych substancji słodzących. Podawane są informacje o badaniach stwierdzających, że aspartam przekształca się u ludzi w toksyny związane z i chłoniakiem.

Niezależny komitet naukowy Komisji Europejskiej przeanalizował ponad 500 dokumentów badawczych opublikowanych w latach 1988-2001, ale na ich podstawie nie znaleziono dowodu, że aspartam ma związek z padaczką, stwardnieniem rozsianym, zaburzeniami koncentracji, , lub guzami mózgu. Niemniej jednak niektórzy badacze ciągle mają wątpliwości co do bezpieczeństwa stosowania tych środków.

Co więcej, paradoksalnie wobec niskiej kaloryczności słodzików, niektórzy uważają, że mogą one sprzyjać otyłości, a to ze względu na fakt, że mogą mieć wpływ na florę bakteryjną jelit i wywoływać choroby metaboliczne.

 

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Wynik dodawania (tylko niezalogowani):

JEDEN + SZEŚĆ =

Komentarze

  • 09:42:45, 10-12-2015 ~gość: 46.148.10.xxx

    jestem za słodzikiem ale tym naturalnym, stewie, jest tak słodka ze wystarczy odrobina na słodki smak. Latem stosowałam listki jakie urywałam z ogródka, a zimą stosuje steviol .

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Kobiety.net.pl
  • Hospicja.pl
  • Uniwersytety Trzeciego Wieku
  • Internetowe Stowarzyszenie Seniorów
  • Oferty pracy

  X   Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.   X