Strona głównaZdrowieChcesz zmniejszyć apetyt? Jedz posiłki wcześniej

Chcesz zmniejszyć apetyt? Jedz posiłki wcześniej

Wystarczy przesunąć pory posiłków na wcześniejsze i skrócić ogólny czas jedzenia, by stracić na wadze, mówią badacze z Pennington Biomedical Research Center.
Chcesz zmniejszyć apetyt? Jedz posiłki wcześniej [fot. congerdesign z Pixabay]
Zmiana pór jedzenia na wcześniejsze ma wpływ na hormony związane z odczuwaniem , co zmniejsza , wyjaśniają uczeni.

Jedzenie zsynchronizowane z rytmem okołodobowym może pomóc zmniejszać masę ciała i poprawiać zdrowie metaboliczne.

W ramach badań nad 24-godzinnym metabolizmem energetycznym uczestników podzielono na dwie grupy, które przez cztery dni jadły po trzy takie same dania, ale spożywały je o innych porach. Jedna jadła zgodnie ze schematem ograniczającym godziny posiłków (the early time-restricted feeding, eTRF), druga stanowiła grupę kontrolną.

Jeśli chodzi o ludzi jedzących zgodnie z eTRF, śniadanie podawano jej o 8 rano, a ostatni posiłek o 14.00. Ogólnie, osoby te powstrzymywały się od jedzenia przez 18 godzin. Co do uczetników z grupy kontrolnej, śniadanie serwowano im o 8.00, kolację zaś podawano o 20.00, czyli pozostawali bez jedzenia przez 12 godzin.

W ostatnim dniu wszyscy uczestnicy zostali poddani testom w komorze oddechowej, co pozwoliło zmierzyć ich metabolizm. Ustalono ilość spalonych kalorii, spalonego tłuszczu, węglowodanów i białek. Badani także samodzielnie oceniali poziom głodu, pragnienia i sytości. Ponadto i rano, i wieczorem pobrano próbki moczu, na podstawie których mierzono ilość , hormonu odpowiadającego za głód.

Jak się okazało, ogólna ilość spalonych kalorii nie różniła się znacznie pomiędzy grupami. Jednak osoby jedzące zgodnie z eTRF pozbyły się większej ilości tłuszczu, a ponadto cechowały się niższym poziomem hormonu greliny i same deklarowały mniejsze wahania apetytu.

Nie jest zupełnie jasne, dlaczego zmiany pór jedzenia miały taki wpływ. Jak sądzą badacze, ostatni posiłek we wczesnych godzinach popołudniowych sprzyjał temu, że organizm przestał spalać węglowodany, a zaczął spalać tłuszcz dla uzyskania energii. Autorzy zaznaczają, że potrzebne są dalsze badania, by ocenić przyczyny jedzenia eTRF na metabolizm.

O badaniach napisano w magazynie Obesity:

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • EWST.pl
  • Akademia Pełni Życia
  • eGospodarka.pl
  • Umierać po ludzku
  • Oferty pracy