Strona głównaZdrowieChcesz mieć zdrowe zęby? Zachowaj odpowiednią dietę

Chcesz mieć zdrowe zęby? Zachowaj odpowiednią dietę

Jaki wpływ mają zmiany w żywieniu na nasze zęby? Czy są specjalne diety dla zachowania zdrowych i białych zębów? Drastyczne zmiany w żywieniu mogą wpłynąć na zdrowie naszych zębów. Nie zapominajmy więc, że są produkty, z których nie powinniśmy rezygnować w naszej diecie.
Chcesz mieć zdrowe zęby? Zachowaj odpowiednią dietę [© Glamy - Fotolia.com] By zachować zdrowe zęby (niezależnie od profilaktyki domowej, profesjonalnej i wizyt kontrolnych u lekarza) bardzo ważne jest wprowadzenie do swojego życia odpowiedniej . Dotyczy to zarówno jej składu jak i konsystencji. Harvard School of Public Health wprowadził zasadę talerza zdrowego odżywiania tzw. „talerz Harvardu”. Najważniejszą ilościowo grupą na talerzu (cały talerz jako 100%) powinny być warzywa – ok. 35%, następnie zboża pełnoziarniste (produkty z pełnego ziarna jak brązowy ryż, razowy, pełnoziarnisty makaron) – 25%, zdrowe białko – 25% (ryby, drób, rośliny strączkowe, orzechy) i owoce (ok. 15%).

Zmniejszamy oczywiście spożycie węglowodanów, unikamy tłuszczów typu trans a używamy zdrowych olejów do gotowania i sałatek (oliwa z oliwek, olej rzepakowy), unikamy napojów i soków i zamieniamy je na wodę czy niesłodzoną herbatę lub kawę. Pamiętajmy także, że niektóre składniki jak buraki, ryby, cielęcina, ryż, sałata, marchew, szpinak i woda są źródłem fluoru niezbędnego dla naszych zębów.

– Konsystencja posiłków też jest bardzo ważna. Nie rozdrabniamy jedzenia na papkę lecz staramy się żuć twarde posiłki. Dobrze jest także unikać pokarmów oblepiających zęby – zamieniamy lizaki i cukierki na twardą marchewkę do podgryzania – mówi dr n. med. Agnieszka Laskus, stomatolog, periodontolog i certyfikowany implantolog.

Dodatkowo bez względu na stosowaną dietę należy pamiętać, by jest powoli i dokładnie przeżuwać każdy kęs. Japońscy naukowcy wykazali bowiem, że ponad połowa kobiet i ok. 80% mężczyzn, którzy połykają zbyt duże kęsy, ma kłopoty ze zdrowiem. Do najczęstszych powikłań należą choroba wrzodowa oraz nadwaga (a niekiedy nawet ). Taka sytuacja ma miejsce zwłaszcza kiedy brakuje niektórych zębów – nie jesteśmy w stanie wówczas dostatecznie drobno pogryźć mięsa, surowych warzyw i owoców. Zbyt duże kawałki trafiają do żołądka, przyklejają się do jego ściany i długo zalegają zanim zostaną strawione, a wydzielany w tym czasie kwas solny może powodować zgagę, odbijanie czy wręcz drobne nadżerki w śluzówce żołądka. A to już pierwszy krok ku wrzodom.

Popularne produkty najbogatsze w składniki wzmacniające uzębienie:

Produkty mleczne: Bogate źródło wapnia, podstawowego budulca kości i zębów. Zapewnia mocne szkliwo, które jest ochroną przed próchnicą. stanowi ochronę przed bakteriami wywołującymi próchnicę. Jogurty wpływają także korzystnie na florę bakteryjną jamy ustnej, co może uchronić przed grzybicami.
Ryby: Źródło wapnia i białka, czyli składników niezbędnych do prawidłowego rozwoju uzębienia u dzieci. W rybach takich jak tuńczyk, łosoś, śledź, halibut czy makrela znajduje się również duża dawka witaminy D.
Brokuły: Zawierają wapń, który wzmacnia zęby i szkliwo. Są naturalnym źródłem koenzymu Q10, który chroni dziąsła przed bakteriami powodującymi parodontozę.
Jaja: W jajach cenne jest przede wszystkim żółtko zawierające bardzo dużo witaminy D, która wpływa na twardość zębów. Wspomaga ona właściwe przyswajanie wapnia i reguluje mineralizację szkliwa.
Żółty ser: Zawiera bardzo dużo witaminy A, która wzmacnia dziąsła, działa bakteriobójczo i zapobiega próchnicy.
Herbata: Bogate źródło fluoru wzmacniającego szkliwo. Należy jednak pić ją z umiarem, gdyż nadmiar fluoru może prowadzić do fluorozy. Polifenole zawarte w herbacie pomagają uchronić się przed parodontozą.
Kapusta kiszona: Źródło witaminy C, która wzmacnia naczynia krwionośne i zwiększa odporność na infekcje. Przeciwdziała odsłanianiu szyjek zębowych.
Marchewka: Bogactwo witaminy A, wzmacniającej dziąsła i zapobiegającej próchnicy. Dzięki twardej konsystencji chrupanie marchewki to naturalny sposób na usunięcie nalotu z zębów.

 

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Fundacja ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych
  • Kobiety.net.pl
  • EWST.pl
  • Aktywni 50+
  • Oferty pracy

  X   Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.   X