Strona głównaZdrowieAktywność fizyczna a kondycja psychiczna

Aktywność fizyczna a kondycja psychiczna

Z badań CBOS wynika, że zdecydowana większość Polaków (59%) odpoczywa w sposób bierny: nie uprawia sportu ani żadnych ćwiczeń służących poprawie sprawności ruchowej. Eksperci programu promującego współczesne metody leczenia psychiatrycznego„Odnaleźć siebie” zwracają uwagę, jak niezbędna dla równowagi psychicznej i walki ze stresem jest aktywność fizyczna.
Aktywność fizyczna a kondycja psychiczna [©  Patrizia Tilly - Fotolia.com] Brak czynnego wypoczynku przyczynia się do nadmiernego przeciążenia układu nerwowego. Pogorszenie koordynacji ruchowej, spadek jakości snu, pojawienie się stanów lękowych i depresji, to tylko niektóre ze zmian zachodzących w naszej psychice. Specjaliści radzą, by docenić wartość wysiłku fizycznego i ruchu na świeżym powietrzu. Jazda na rowerze, pływanie czy aerobik z pewnością korzystniej wpłyną na nasze samopoczucie, niż bezczynne oglądanie telewizji. Pozytywny wpływ na kondycję psychiczną mają gry zespołowe np. siatkówka czy piłka nożna, jazda na rowerze, pływanie.

”Ćwiczenia pozytywnie kształtują psychikę i obniżają poziom napięcia związanego ze stresem. Osoby aktywne fizycznie chętniej przestrzegają także innych zaleceń prozdrowotnych, np. zasad zdrowego odżywiania”, mówi ekspert programu „Odnaleźć siebie”.

Spadek aktywności ruchowej wyraźnie rośnie wraz z wiekiem. Przez brak ćwiczeń zaś pogarszamy swoją kondycję psychiczną, dlatego powinniśmy najczęściej jak to możliwe:

• Jeździć na rowerze lub rolkach
• Grać w piłkę, siatkówkę lub koszykówkę
• Gimnastykować się, ćwiczyć dla kondycji fizycznej i psychicznej
• Pływać
• Biegać
• Grać w tenisa
• Uprawiać turystykę pieszą
• Korzystać z siłowni

Stosowanie się do tych prostych rad, pozwoli na dłużej zachować zdrowie i kondycję psychiczną.

Joanna Papiernik / Senior.pl

Zgłoś błąd lub uwagę do artykułu

 

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Komentarze

  • 18:31:12, 11-12-2012 gostbiker

    Na ogół podkreśla się zbawienny wpływ aktywności fizycznej na układ mięśniowy, krwionośny, kostny, oddechowy itp., a pomija się, niezwykle istotny właśnie dla nas seniorów, wpływ ruchu na naszą psychikę. Teraz, gdy już nie pracujemy, taka możliwość wyjścia z domu, spotkania się z innymi ludźmi, kontaktu z przyrodą jest właśnie bardzo ważna. Ja po każdej wycieczce rowerowej, czy spacerze odczuwam właśnie znaczną poprawę swego samopoczucia. Jest to dostrzegane również przez moją lepszą połowę, gdyż niekiedy jestem wręcz wysyłany na rower, chociaż na ogół to wysyłam się jednak sam. Nawet dziś, pomimo padającego śniegu "wysłałem" się do lasu, a w lesie było pięknie - biało, cicho i nawet ciepło
    ... zobacz więcej
  • 15:07:15, 02-01-2013 Opcja

    Super! I tak trzymać Też widzę różnicę ogromną jak aktywność fiz działa na psych. Energia, praca umysły, ukojenie psychiczne. Ruch to taka medytacja.
  • 13:16:45, 12-01-2013 Rowery-Elektryczne_pl

    Ruch to podstawa zdrowia,ważne aby go przyswoić,zaadoptować na swoim poziomie,tak abyśmy czuli się "pozytywnie zmęczeni",nie popadli w stagnację. Nie zapominajmy,że w fazie katafazy ruch pełni także funkcję korektywną.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Umierać po ludzku
  • Hospicja.pl
  • eGospodarka.pl
  • Pola Nadziei
  • Oferty pracy

  X   Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.   X