Strona głównaZdrowie6 sposobów na walkę z chrapaniem

6 sposobów na walkę z chrapaniem

Chrapanie to nie tylko uciążliwość i nieprzespane noce bliskich. Bywa również groźne dla osoby, cierpiącej na tę przypadłość. W trosce o zdrowy sen oraz zminimalizowanie ryzyka bezdechu sennego najlepiej uporać się z nim jak najszybciej.Oto metody, który pomogą w walce z tą przypadłością.
6 sposobów na walkę z chrapaniem [© WavebreakmediaMicro - Fotolia.com] Według danych amerykańskiego Statistic Brain Research Institute problemy z ma cztery na dziesięć osób po 40 roku życia. Z czego wynika? Do przyczyn należą m.in. niepoprawna budowa przegrody nosowej, problemy z nadwagą, alergie, używki czy przyjmowanie określonych grup leków. Jednocześnie według badań prawie jedna trzecia osób, cierpiących na tę przypadłość doświadcza również bezdechu sennego. Nieleczony może prowadzić do problemów z nadciśnieniem, chorób serca, udarów, cukrzycy typu 2, a nawet depresji.

Jak skutecznie radzić sobie z chrapaniem?

1. Zmiana pozycji

Skuteczną walkę z chrapaniem najlepiej rozpocząć od najprostszych metod. Jednym z przyzwyczajeń, dostrzeganych u osób chrapiących, jest spanie na plecach, które może pogłębiać ten problem. Czasami niewielka zmiana nawyków jest w stanie skutecznie poradzić sobie z tym problemem. Najlepszą pozycją w tym wypadku jest spanie na boku w pozycji embrionalnej. Jakość snu poprawi też odpowiednio dobrany materac, który zrekompensuje nam konieczność rezygnacji z dotychczasowych zwyczajów oraz płaska poduszka, najlepiej taka, która dostosowuje się do kształtu głowy, zapobiegająca zwężaniu dróg oddechowych.

2. Odpowiednie przygotowanie do snu

Oprócz odpowiedniej pozycji na jakość naszego snu duży wpływ mają też warunki, w jakich spędzamy noc. Warto zadbać o optymalną temperaturę oraz wilgotność, panującą w sypialni. Wszystko zależy od naszych preferencji i przyzwyczajeń, ale dbajmy o to, by nie była za wysoka, ponieważ sen w przegrzanym pomieszczeniu utrudnia efektywny odpoczynek. Optymalna temperatura w sypialni powinna wynosić 15-19 stopni, a wilgotność powinna mieścić się w przedziale 40-60%. Nie zapominajmy również o regularnym wietrzeniu pokoju, w którym śpimy oraz usuwaniu z sypialni alergenów, które mogą utrudniać oddychanie i zaburzać sen.

3. Zmiana nawyków żywieniowych

Według ekspertów otyłość to jedna z najczęstszych przyczyn chrapania. często cierpią w nocy na duszności, ponadto przyrost tkanki tłuszczowej na szyi powoduje ucisk na drogi oddechowe, co wpływa na nasilanie odgłosów chrapania. Zdrowe odżywianie i ruch mogą więc pozytywnie wpłynąć na pozbycie się problemów z chrapaniem i unormowanie snu. Do diety warto wprowadzić również produkty, ułatwiające oddychanie. Należą do nich m.in. migdały, wzmacniające tkanki krtani czy oliwa z oliwek, oczyszczająca i rozluźniająca drogi oddechowe.

4. Rezygnacja z używek

W walce z chrapaniem z pewnością pomoże też rezygnacja lub przynajmniej ograniczenie używek. Dotyczy to przede wszystkim papierosów - nikotyna podrażnia bowiem gardło i powoduje obrzęk śluzówki, utrudniając przepływ powietrza. Chrapanie może powodować też zażywanie leków nasennych i uspokajających. Minimum dwie godziny przed snem powinniśmy odstawić również alkohol, który wpływa na wiotczenie mięśni gardła i języka.

5. Nowatorskie metody

Osoby mogą skorzystać również z zabiegów, pozwalającym zlikwidować ten problem raz na zawsze. Jedną z nowatorskich metod jest laserowe leczenie chrapania. Zabieg polega na podgrzewaniu języczka, łuków podniebiennych, podniebienia miękkiego oraz bocznych części języka, czyli struktur odpowiedzialnych za chrapanie. Uzyskana temperatura powoduje obkurczanie i stymuluje namnażania włókien kolagenowych, dzięki czemu uzyskujemy sztywność i sprężystość naświetlanych obszarów. Zapobiega to ich zapadaniu podczas snu. Przed podjęciem decyzji o laserowym leczeniu chrapania konieczna jest konsultacja lekarska.
Zazwyczaj wykonuje się serię 3 zabiegów, kolejno po 15 i 45 dniach od pierwszego naświetlania. Co istotne dla pacjentów zabieg nie wymaga znieczulenia, a pacjent może powrócić do codziennych aktywności zaraz po jego zakończeniu - tłumaczy lek. Agnieszka Drożniak-Konstanty z Kliniki Vesuna.

6. Pomoc chirurgiczna

Chrapanie może być spowodowane przerośniętymi migdałkami, chorobą zatok czy skrzywioną przegrodą nosową - przypadłości te może stwierdzić specjalista podczas badania laryngologicznego. W takich przypadkach może być konieczna interwencja chirurgiczna.
Z kolei stadia snu, wzorzec oddychania (bezdechy), pozom tlenu we krwi, czynność serca oraz reakcje fizjologiczne organizmu na bezdechy pozwali ocenić polisomnografia, czyli badanie rejestrujące czynności organizmu w trakcie snu - dodaje lek. Drożniak-Konstanty.

Zobacz także

 

 

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Aktywni 50+
  • Kobiety.net.pl
  • Pola Nadziei
  • Uniwersytety Trzeciego Wieku
  • Oferty pracy

  X   Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.   X