Strona głównaZdrowie5 porcji warzyw i owoców dziennie: żywieniowy obowiązek

5 porcji warzyw i owoców dziennie: żywieniowy obowiązek

Owoce i warzywa są cennym źródłem substancji, których organizm nie może zmagazynować ani samodzielnie wytworzyć. Spożywanie pięciu porcji owoców i warzyw dziennie, z których jedną porcję może stanowić sok lub mus, pozwala dostarczyć organizmowi niezbędne do prawidłowego funkcjonowania antyoksydanty i witaminy. Niespełna połowa Polaków (44,3%) stosuje się do zaleceń ekspertów i spożywa owoce dwa lub trzy razy dziennie. Rekomendowane cztery do pięciu porcji warzyw dziennie spożywa jedynie 6,7% badanych.
5 porcji warzyw i owoców dziennie: żywieniowy obowiązek  [© travelbook - Fotolia.com] Nauka dostarcza coraz więcej dowodów potwierdzających korzystny wpływ owoców i warzyw na nasz organizm. Spożywanie minimum ich pięciu porcji dziennie pozwala przyczynić się do skutecznej profilaktyki wielu chorób. Wszystko za sprawą składników odżywczych oraz antyoksydantów zawartych w owocach i warzywach, które są również cennym źródłem , wielu witamin (np. C czy K), składników mineralnych oraz licznych substancji bioaktywnych, mających pozytywny wpływ na nasze zdrowie. Składniki odżywcze zawarte w owocach i warzywach, opóźniają procesy starzenia komórek i przyspieszają ich regenerację, przez co poprawia się wygląd cery i włosów, a także ogólne samopoczucie. Według ekspertów jedną porcję owoców lub warzyw może stanowić sok lub mus, które są produktami w 100% naturalnymi a ich wartość odżywcza jest zbliżona do wartości odżywczej świeżych owoców i warzyw. Wystarczy zatem urozmaicić jadłospis i do śniadania wypić szklankę ulubionego soku owocowego, owocowo-warzywnego lub warzywnego, albo zabrać ze sobą do pracy czy szkoły, mus.

– Sposobem na wzbogacenie swojej diety w zdrowe składniki jest jedzenie warzyw i owoców. Jeśli zalecane minimum, czyli pół kilograma tych produktów dziennie staje się problemem, z pomocą przychodzą musy i soki, które są najprostszą i również niezwykle wartościową przekąską, która zarówno zmniejsza poczucie głodu, jak i odżywia organizm – mówi dietetyk, Agata Ziemnicka-Łaska.

Życie w ciągłym pośpiechu, przekłada się na jakość spożywanych posiłków. Z powodu braku czasu na przygotowanie pełnowartościowego pożywienia, bardzo często jemy poza domem. W dużej mierze stan naszego zdrowia zależy od naszych własnych wyborów. Dlatego należy przywiązywać szczególną uwagę do wyboru posiłku, by był on w pełni wartościowy i miał korzystny wpłwy na zdrowie. Dlatego też, zamiast niezdrowej przekąski, wybierajmy pożywny, obfity w owoce i warzywa posiłek, uzupełniając go dodatkowo szklanką .

Zobacz także

 

 

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Komentarze

  • 11:49:52, 26-11-2015 ~gość: 79.189.1.xxx

    szczerze polecam koktajle z talieos, koktajl to połowa dziennego zapotrzebowania na warzywa (jeden koktajl), a do tego są w bardzo łatwo przyswajalnej formie. Często sa to też warzywa, których na co dzień nie spozywamy ze wzgledu na przymus obróbki termicznej (burak, seler, pasternak).
    ... zobacz więcej

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Akademia Pełni Życia
  • Aktywni 50+
  • EWST.pl
  • Uniwersytety Trzeciego Wieku
  • Oferty pracy

  X   Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.   X