Strona głównaZdrowie10 prostych kroków by zmienić swoją starość

10 prostych kroków by zmienić swoją starość

„Citizen Contract”- metoda opracowana przez naukowców na sympozjum ”Zdrowa starość w Europie” pozwoli Europejczykom cieszyć się zdrowiem i energią na starość. Celem tej metody jest uświadomienie i pokazanie Europejczykom jak powinni żyć, by mogli dłużej cieszyć się dobrym stanem zdrowia. Ludzie powinni indywidualnie i w większych grupach poznać funkcje swojego ciała.” Eksperci uważają bowiem, że większość psychicznych zmian jakie zachodzą u osób starszych powoduje nie wiek, lecz ich wcześniejsze zaniedbanie własnego zdrowia. Przedstawiamy 10 prostych kroków, które pozwolą cieszyć się dłużej młodością.
10 prostych kroków by zmienić swoją starość [© Yuri Arcurs - Fotolia.com] 1. Weź odpowiedzialność za swoje zdrowie
Indywidualnie: Naucz się odczytywać sygnały jakie daje ci twój organizm. 77 proc. wśród Europejczyków, którzy zaczęli stosować się do sygnałów wysyłanych przez ich ciało, poprawiło swoje samopoczucie.
Społecznie: Popieraj i promuj przez całe życie sposoby dbania o zdrowie.

2. Ruszaj się
Aktywność fizyczna jest kluczem do zdrowia zarówno psychicznego jak i fizycznego. Eksperci udowodnili, że 30 minut ćwiczeń pięć razy w tygodniu sprawia, że nie tylko czujemy się, ale i wyglądamy 3,7 lat młodziej.

3. Jedz wszystko w umiarze
Odpowiednia dieta, jedzenie pożywienia ubogiego w cholesterol to podstawa ładnej sylwetki i dobrego samopoczucia. Nadwaga może skrócić życie aż o 9 lat!

4. Pij odpowiednią ilość płynów
2 litry płynów dziennie to absolutne minimum. Pamiętaj, że 5 szklanek wody każdego dnia zmniejsza ryzyko zachorowania na raka o 79 proc.

5. Stymuluj swój umysł
Indywidualnie: Nauka w każdym wieku poprawia pamięć. Z umysłem jest jak z mięśniami – nieużywane zanikają.
Społecznie: Jeśli masz taką możliwość, to chociaż w swojej firmie wyeliminuj wiek jako kryterium przy rekrutacji do pracy, awansie itp. i przystosuj miejsce pracy do wieku pracowników

6. Śpij dobrze
Zdrowy sen wzmacnia koncentracje, system immunologiczny oraz poprawia ogólną koordynację i samopoczucie. Naukowcy podejrzewają, że niedobór snu zwiększa ryzyko cukrzycy, podnosi ciśnienie krwi oraz może przyczyniać się do otyłości.

7. Okiełznaj stres
Stres może wywoływać zarówno psychiczne jak i fizyczne problemy. Ciągły stres zwiększa o 72 proc. ryzyko wylewu.

8. Szanuj siebie i innych
Indywidualnie: Okazuj innym szacunek na jaki zasługują. Nie traktuj wieku jako ważnego czynnika w kontaktach z innymi.
Społecznie: Nie dyskryminuj innych. Tolerancja, to cecha, która ułatwia codzienne życie.

9. Myśl pozytywnie
Indywidualnie: Śmiech i zabawa pomagają zachować zdrowie. Pozytywne podejście do życia pomaga w każdej sytuacji.
Społecznie: Pomóż starszej osobie odnaleźć się w społeczeństwie. Nie dyskryminuj starszych, bądź dla nich sympatyczny.

10. „Nigdy nie jest za późno”
Indywidualnie: Nigdy nie jest za późno by zacząć dbać o siebie i zmienić swoje nastawienie do życia.
Społecznie: Jest tak dużo rzeczy do zrobienia, zacznij udzielać się społecznie. Zwróć uwagę innych na dręczące cię problemy.

Aleksandra Oniszk / Senior.pl

Zgłoś błąd lub uwagę do artykułu

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Wynik dodawania (tylko niezalogowani):

PIĘĆ + SIEDEM =

Komentarze

  • 11:10:31, 08-04-2008 krystynacz46

    Bardzo dobre rady,gorzej z ich zastosowaniem,pozdrawiam.
  • 11:22:54, 08-04-2008 smerfeta

    5 razy w tygodniu po 30 min.ćwiczeń!Ho,ho...musiałoby nie być komputerów,książek itp.
    Reszta też wymaga sporych wyrzeczeń-nie dla mnie te porady.
  • 12:18:13, 08-04-2008 emka46

    Mnie tam na razie jest całkiem dobrze i nie czuję potrzeby zmieniania czegokolwiek w trybie mojego życia..Widocznie to jeszcze nie starość.
  • 13:17:22, 08-04-2008 Basia.

    Cytat:
    smerfeta
    5 razy w tygodniu po 30 min.ćwiczeń!Ho,ho...musiałoby nie być komputerów,książek itp.
    Reszta też wymaga sporych wyrzeczeń-nie dla mnie te porady.
    ja ćwiczę, trzymam linię, zdrowo się odżywiam, nie mam nadciśnienia i co? Dorobiłam się choróbska, nie ma na "gotowej recepty", jest jeszcze sprawa genów i bardzo wielu innych czynnikow.
  • 15:36:31, 08-04-2008 jolita

    na - praktycznie 8 kroków stosuję się do p r a w i e 5-ciu (oczywiście tych mniej absorbujących), a mój krok zasadniczy: nie poddaję się żadnym "analizom" stosując optymizm... Narazie skutek dobry!
  • 15:39:05, 08-04-2008 Basia.

    Cytat:
    jolita
    na - praktycznie 8 kroków stosuję się do p r a w i e 5-ciu (oczywiście tych mniej absorbujących), a mój krok zasadniczy: nie poddaję się żadnym "analizom" stosując optymizm... Narazie skutek dobry!
    i tak trzymaj!!!!!!
  • 19:57:57, 17-12-2008 ula49

    Codziennie dziękuję Bogu że się obudziłam i dobrze spałam,a wieczorem dziękuję za przeżyty dzień i to jest moja recepta a te porady są bardzo dobre dla tych co wierzą że im pomogą
  • 20:15:59, 17-12-2008 lawenda

    A ja sobie żyję i nie mam czasu na takie mądre wywody. Gimnastykuję się przy sprzątaniu i lataniu po sklepach i czasem ta gimnastyka jest barrrdzo wyczerująca. Mam pozytywny stosunek do wszystkiego i wszystkich i nawet nie słucham tego co naukowcy wymyślają;- a będzie co ma być, bo nawet w drewnianym kościele może cegłówka spaść na głowę
  • 20:20:29, 17-12-2008 basia73

    "Wiśta wio łatwo powiedzieć"
  • 20:21:04, 17-12-2008 lawenda

    Acha, jeszcze jedno;- co to jest "STAROŚĆ" bo ja znam czterdziestolatków którzy zachowują się jak by byli pacjentami specjalisty geriatri i znam osobiście osoby po siedemdziesiątce, które można uznać że są nie tylko wspaniałe, ale pełne sił witalnych

Strony : 1 2 nastepna »

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Kosciol.pl
  • Internetowe Stowarzyszenie Seniorów
  • Hospicja.pl
  • Uniwersytety Trzeciego Wieku
  • Oferty pracy

  X   Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.   X